Nowadays it is known that music influences the destination choice because it is linked to the intangible heritage which strengthens the identity of a place. Therefore, it is known that the local music genres are very representative to establish a relationship between tourists and natives. Therefore, the overall goal is to analyze the influence of Manauara music on cultural identity through the Tacacá na Bossa event held in Largo São Sebastião. The specific goals are: Identify the Manauara music historicity and the Tacacá na Bossa event, researching the main characteristics of Manauara music through local artists and bands, and analyzing the importance of the musical event Tacacá na Bossa for residents with a form of cultural identity. It is believed that this study is necessary because music is present in different kinds of sociability. Regarding the Amazonian Popular Music - MPA is important in the local identity appreciation and discusses the customs and language among others. In the methodological aspect, the approach is qualitative and quantitative and the methodological objectives are descriptive and exploratory. The results allowed us to understand the Amazonian musicians goals, the importance of the local language to strengthen the culture and representativeness of the Tacacá na Bossa event for composers and visitors.
Alves, R. C. (2011). Música Patrimônio Imaterial do Brasil. Revista Lusifonia. Recuperado de https://revistalusofonia.wordpress.com/2011/02/16/musica-patrimonio- imaterial-do-brasil/
Brasil. (2019). A MPA virou patrimônio cultural de natureza imaterial pela Assembleia Legislativa do Amazonas. Autoria Alessandra Campêlo PL nº395/2019.
Cabocriolo, M. (2021). Depoimentos / Entrevistado por Leonardo Vandersson Pereira Gama. Entrevista concedida ao Projeto de Pesquisa: A influência da música manauara na identidade cultural dos moradores: Um estudo sobre o evento Tacaca na Bossa.
Cileno, M. (2021). Depoimentos / Entrevistado por Leonardo Vandersson Pereira Gama. Entrevista concedida ao Projeto de Pesquisa: A influência da música manauara na identidade cultural dos moradores: Um estudo sobre o evento Tacaca na Bossa.
Costa, M. L., & Castro, R. V. A. (2008). Patrimônio Imaterial Nacional: preservando memórias ou reconstruindo histórias? Estudos de psicologia. V.13. Recuperado de https://www.scielo.br/pdf/epsic/v13n2/04.pdf
Escobar, D (2021) Depoimentos / Entrevistado por Leonardo Vandersson Pereira Gama. Entrevista concedida ao Projeto de Pesquisa: A influência da música manauara na identidade cultural dos moradores: Um estudo sobre o evento Tacaca na Bossa.
Gil, A. C. (2006). Como elaborar projetos de pesquisa. 4ª.ed. São Paulo: Atlas.
Goldemberg, M. (1999). A arte de pesquisar. 3. Ed. Rio de Janeiro: Record.
Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional. (2003). Convenção para salvaguarda do patrimônio cultural imaterial. Recuperado de https://ich.unesco.org/doc/src/00009-PT-Brazil-PDF.pdf /
Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional. (2012). Patrimônio cultural imaterial: para saber mais; texto e revisão de Natália Guerra Brayner – 3 ed. Brasília, DF
Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico. (2006). Patrimônio Imaterial: O Registro do Patrimônio Imaterial. Dossiê final das atividades da Comissão e do Grupo de Trabalho Patrimônio Imaterial. Recuperado de http://portal.iphan.gov.br/uploads/publicacao/PatImaDiv_ORegistroPatrimonioImaterial_1E dicao_m.pdf
Menezes, M. A. D. (2011). “Eu canto pra falar do Amazonas”: narrativas musicais de uma geração de músicos de Manaus. Dissertação (Mestrado em Sociedade e Cultura no Amazonas). Universidade Federal do Amazonas. Manaus, AM: UFAM. Recuperado de https://tede.ufam.edu.br/bitstream/tede/2342/1/Disserta%C3%A7%C3%A3o%20-%20Mauro%20Augusto%20Dourado%20Menezes.pdf
Novo, M. (2021). Depoimentos / Entrevistado por Leonardo Vandersson Pereira Gama. Entrevista concedida ao Projeto de Pesquisa: A influência da música manauara na identidade cultural dos moradores: Um estudo sobre o evento Tacaca na Bossa.
Pereira, E. S. (2012). Patrimônio Cultural: Uma Reflexão sobre o registro do bem cultural como forma de preservação. Trabalho de Conclusão de Curso (Pós Graduação em Gestão de Projetos Culturais e Organização de Eventos). CELACC/ECA-USP. Recuperado de http://celacc.eca.usp.br/site/default/files/media/tcc/448-1262-1-PB.pdf
Sociedade Artística Brasileira. (2018). Patrimônio Cultural e Música. Recuperado de https://www.sabra.org.br/site/patrimonio-cultural-e-musica/. Zaoual, H. Nova economia das iniciativas locais: uma introdução ao pensamento pós-global. Tradução de Michel Thiollent. Rio de Janeiro DP&A: Consulado Geral da França: COPE/UFRJ, 2006.
Copyright (c) 2024 Leonardo Vanderson Pereira Gama, Maria Adriana S.B. Teixeira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.