The article examines the iconoclasm and its traits about the theory of media culture of Douglas Kellner. Starting with a historical analysis of the byzantine iconoclasm, the text debates the persistence and the symbolic power of the images. Moving on, it explores the contemporary incident when the plaque in honor of councilwoman Marielle Franco was destroyed and it was exposed by politicians.The attitude and conduct of parliamentarians was taken as a strategy to defy their opposites and feed the tension on the social and politician scenarios. This analysis reinforces the complexity of the culture of spectacle in our contemporary society, and reveals a comprehension of the symbolical and political power of the images, as well as the tensions related to a culture marked by the influence of politics and violence spectacularized.
ALVES, Raoni. Grafite em homenagem à Marielle feito por Malala Yousafzai é vandalizado no Rio. G1, 2018. Disponível em: < https://g1.globo.com/rj/rio-de-janeiro/noticia/2018/12/18/grafite-em-homenagem-a-marielle-feito-por-malala-yousafzai-e-vandalizado-no-rio.ghtml> Último acesso em: 23/04/2024
ATO DISTRIBUIU MIL PLACAS COM O NOME DE MARIELLE NO RIO. Deutsche Welle, 2018. Disponível em: <https://www.dw.com/pt-br/ato-distribui-mil-placas-com-nome-de-marielle-no-rio/a-45887808> Último acesso em: 23/04/2024
BELTING, Hans. Antropologia da imagem: para uma ciência da imagem. KKYM+ EAUM-Escola de Arquitectura, Universidade do Minho, 2014.
______. Imagem, mídia e corpo. Uma nova abordagem à iconologia. Revista Ghrebh, número 8, 2006.
CRUZ, Maria Teresa. Apoiadores de Bolsonaro destroem homenagem em placa de rua para Marielle Franco. Ponte, 2018. Disponível em: <https://ponte.org/apoiadores-de-bolsonaro-quebram-placa-de-rua-com-nome-de-marielle-franco/ > Último acesso: 23/04/2024
KELLNER, Douglas (2004). CULTURA DE MÍDIA E TRIUNFO DO ESPETÁCULO. Sociedade midiatizada, v. 1, p. 119-140, 2006.
KLEIN, Alberto. Contra imagens: apagamento, iconoclastia, devoração e demonização. Revista Concinnitas, v. 22, n. 42, p. 103-119, 2021.
Fernandes, C. C. (2015). A MARCA CRISTÃ NAS RELAÇÕES DE PODER EM BIZÂNCIO E A CRISE ICONOCLASTA. Anais Dos Simpósios Da ABHR, 14.
JUNIOR, Norval Baitello. A era da iconofagia: reflexões sobre imagem, comunicação, mídia e cultura. Pia Sociedade de São Paulo-Editora Paulus, 2014
SARTORI, Caio. Quatro anos depois, dupla posa de novo com placa quebrada de Marielle. Veja, 2022. Disponível em: < https://veja.abril.com.br/politica/quatro-anos-depois-dupla-posa-de-novo-com-placa-quebrada-de-marielle> Último acesso: 23/04/2024
Copyright (c) 2024 Francielle Czarneski, Letícia Porfírio
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Academic magazine linked to Communication courses and the Master's Program in Public Policy Management at the University of Vale do Itajaí (Univali).