The digitalization of communication through the exchange of information and messages opens up space for social relationships, leading Internet users to feel that others are as close or even closer than those who are possibly right next to them. This article presents the results of a survey conducted during the Humanism course, using a technique called “poem of desires”. The objective is to identify the perspectives indicated by undergraduate students in communication at a university in Santa Catarina regarding ideal scenarios aimed at building communities, relations between the public and private sectors, presence on the web and the construction of emotional bonds. When analyzing the results of the survey instrument, it is clear that, even with a strong identification with the digital universe, participants feel safe and, at times, prefer contacts and exchanges carried out in person.
BEIGHUELMAN, Giselle. Políticas da imagem: vigilância e resistência na dadosfera. São Paulo: Ubu Editora, 2021.
DI FELICE, Massimo. A cidadania digital: a crise da ideia ocidental de democracia e a participação nas redes digitais. São Paulo: Paulus, 2020.
JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: ALEPH, 2006.
HAROCHE, Claudine. A invisibilidade proibida. In: AUBERT, Nicole; HAROCHE, Claudine. Tiranias da visibilidade: o visível e o invisível nas sociedades contemporâneas. São Paulo: FAP-Unifesp, 2013.
MAFFESOLI, Michel. O tempo das tribos – o declínio do individualismo nas sociedades de massa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1998.
MAFFESOLI, Michel. O Conhecimento Comum. São Paulo: Editora Brasiliense,1988.
MORAES, Dênis de. A tirania do fugaz: mercantilização cultural e saturação midiática. In: _______ (org). Sociedade midiatizada. Rio de Janeiro: Mauad, 2006.
O’NEIL, Cathy. Algoritmos de destruição de massa: como o big data aumenta a desigualdade e ameaça à democracia. Santo André/SP: Editora Rua do Sabão, 2020.
RHEINGANTZ, Paulo Afonso; AZEVEDO, Giselle Arteiro; BRASILEIRO, Alice; ALCANTARA, Denise de; QUEIROZ, Mônica. Observando a qualidade do lugar – procedimentos para a avaliação pós-ocupação. Rio de Janeiro: UFRJ, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Pós-Graduação em Arquitetura, 2009.
SÁ MARTINO, Luis Mauro. Métodos de pesquisa em comunicação – projetos, ideias, práticas. Petrópolis: Vozes, 2018.
SÁ MARTINO, Luís Mauro; MARQUES, Ângela Cristina Salgueiro. Ética, mídia e comunicação – relações sociais em um mundo conectado. São Paulo: Summus, 2018.
SANTAELLA, Lucia. Neo-humano: a sétima revolução cognitiva do Sapiens. São Paulo: Paulus, 2022.
SHIRKY, Clay. A cultura da participação: criatividade e generosidade no mundo conectado. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.
SIBILIA, Paula. O show do Eu – a intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 2016.
MATOS, Silvio Simão. Subjetivação e ativismo nos canais DePretas e Louie Ponto – identificação, engajamento e pertencimento. Tese (Doutorado em Comunicação e Cultura) – Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro: 2019.
Copyright (c) 2025 Silvio Simon de Matos, José Isaías Venera
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Academic magazine linked to Communication courses and the Master's Program in Public Policy Management at the University of Vale do Itajaí (Univali).