• Abstract

    AVALIAÇÃO DAS EXPECTATIVAS RELACIONADAS AOS SERVIÇOS DE UMA INSTITUIÇÃO DE ENSINO SUPERIOR SEGUNDO O MODELO SERVQUAL / EVALUATION OF EXPECTATIONS RELATED TO THE SERVICES OF A HIGHER EDUCATION INSTITUTION ACCORDING TO THE SERVQUAL MODEL

    Published date: 26/11/2015
    A avaliação da qualidade é uma realidade no setor de prestação de serviços, tornando-se uma ferramenta estratégica organizacional, uma vez que verifica as etapas e os passos para aprimorá-la. O objetivo deste estudo foi identificar as dimensões relacionadas à expectativa dos discentes frente à qualidade dos serviços prestados pelo Programa de Pós-Graduação lato sensu de uma Instituição de Ensino Superior (IES) particular. Tratou-se de um estudo descritivo e quantitativo. Para coleta dos dados, foi utilizada a primeira parte do questionário validado SERVQUAL –expectativas adaptado. Os dados foram analisados utilizando se do programa estatístico SPSS v. 19, segundo Estatística descritiva, Distribuição de frequência e Alfa de Cronbach. Os resultados permitiram constatar que os discentes possuem altas expectativas ao contratar um serviço de Pós-Graduação lato sensu, bem como identificar quais itens geraram as maiores e as menores expectativas. A pesquisa permitirá a IES reorientar as ações e elaborar planos estratégicos, a fim de atender à expectativa dos clientes e, com isso, aumentar a qualidade dos serviços disponibilizados. Palavras-chave: Gestão de Qualidade. Educação Superior. Avaliação. Abstract Quality assessment is a reality in the service sector, making it a strategic organizational tool, as it checks the stages and steps for improving it. The aim of this study was to identify the dimensions related to students’ expectations in relation the quality of services provided by the Postgraduate lato ensu Program of a Private Higher Education Institution (HEI). This was a descriptive and quantitative study. For the data collection, we used the first part of the validated SERVQUAL questionnaire - adapted expectations. The data were analyzed using SPSS v. 19, according to descriptive statistics, frequency distribution, and Cronbach's alpha. The results showed that students have high expectations when hiring a Postgraduate lato sensu service, and also identifies which items generated the highest and lowest expectations. The research will allow the IES to reorient its actions and strategic plans, in order to meet customers’ expectations and thereby increase the quality of the services provided. Keywords: Quality Management. Higher Education. Assessment.

Revista Alcance

Revista Alcance is a Brazilian free access journal, published every four months, linked to the Graduate Program in Administration and the Professional Master’s degree in Administration, Internationalization and Logistics Program of the University of Vale do Itajaí – Univali. We seek to publish theoretical-empirical and technological articles in the areas of Business Administration. Different theoretical and methodological perspectives are welcome, as long as they are consistent with and relevant to the development of the area.

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