• Resumen

    THE INSTITUTIONALIZATION PROCESS OF THE SUPPORT PROGRAM FOR EXCHANGE STUDENTS FROM THE FEDERAL UNIVERSITY OF CEARÁ / O PROCESSO DE INSTITUCIONALIZAÇÃO DO PROGRAMA DE APOIO PARA ESTUDANTES DE INTERCÂMBIO DA UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ

    Published date: 26/11/2015
    The Support Program for Exchange Students (PAI, in Portuguese) is an initiative of the School of Economics, Administration, Actuarial Sciences and Accounting (FEAAC, in Portuguese), run in partnership with the Coordination of International Affairs from the Federal University of Ceará (UFC, in Portuguese). The objective of this paper is to present the current stage of the PAI institutionalization process. The detailing of this institutionalization process was operationalized through the model proposed by Tolbert and Zucker (1999). This research was developed using a qualitative approach. In terms of methodology, it is na exploratory and descriptive study, using interviews as well as bibliographical, documental and field research as sources for the data collection, following the criteria established by Gil (2002) and Vergara (2007). The data were analysed utilizing Bardin’s technique of content analysis (2009). It was concluded that the process of internationalization is in the pre-institutionalization stage, given that it is developing standardized procedures for resolving issues related to the Program, which may be considered an active force in its habitualization process. This article contributes to academic knowledge by highlighting the relevance of giving support to foreign university students, as well as the importance of its institutionalization, enabling the replication of similar initiatives in other universities. Keywords: Institutionalization. Internationalization. Exchange. Resumo O Programa de Apoio para Estudantes de Intercâmbio (PAI) é uma iniciativa da Faculdade de Economia, Administração, Ciências Atuariais e Contabilidade (FEAAC), realizado em parceria com a Coordenação de Assuntos Internacionais da Universidade Federal do Ceará (UFC). O objetivo deste artigo é apresentar o atual estágio do processo de institucionalização do PAI na UFC. O detalhamento desse processo de institucionalização foi operacionalizado por meio do modelo proposto por Tolbert e Zucker (1999). A pesquisa desenvolvida utilizou uma abordagem qualitativa. Em relação aos meios, é um estudo exploratório e descritivo, feito por meio de entrevistas, pesquisas bibliográfica, documental e pesquisas de campo como fontes para a coleta de dados, de acordo com os critérios estabelecidos por Gil (2002) e Vergara (2007). A análise dos dados utilizou a técnica de análise de conteúdo de Bardin (2009). Concluiu-se que o processo de internacionalização está no estágio de pré institucionalização, pois está desenvolvendo procedimentos padronizados para resolver questões relacionadas ao programa, o que pode ser considerado uma força que age em seu processo de habitualização. Este artigo contribui com a academia, ao destacar a relevância do apoio a estudantes universitários estrangeiros, bem como a importância de sua institucionalização, permitindo replicação de iniciativas semelhantes de outras universidades. Palavras-chave: Institucionalização. Internacionalização. Intercâmbio.

Revista Alcance

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