APLICABILIDADE DE MODELO DE NEGÓCIOS EM INCUBADORAS DE EMPRESAS DE BASE TECNOLÓGICA PARA SUA AUTOSSUSTENTABILIDADE: UM ESTUDO EM INCUBADORAS PORTUGUESAS / APPLICABILITY OF THE BUSINESS MODEL TO INCUBATORS OF TECHNOLOGY COMPANIES FOR THEIR SELF-SUSTAINABILITY: A STUDY OF PORTUGUESE INCUBATORS
Data de publicação: 24/03/2016
Incubadoras de empresas podem ser estratégicos mecanismos para os processos de inovação e desenvolvimento econômico de países, estados, municípios e empresas. Houve ao longo da primeira década de 2000 um crescimento no número de incubadoras de empresas no Brasil, porém, na segunda década, verificou-se queda nestes números, diversas encerraram suas atividades e muitas vêm enfrentando dificuldades financeiras. Em relação às incubadoras de base tecnológica (IEBT´s), estudos questionam sobre a efetividade do seu modelo de gestão e processo de incubação. O objetivo deste trabalho é propor um modelo de negócios para IEBT´s que contribua para sua autossustentabilidade com base nas experiências de incubadoras portuguesas. A metodologia empregada foi a qualitativa, utilizando estudos de casos múltiplos em incubadoras de empresas portuguesas. Propõe-se a utilização do Modelo de Negócios para IEBTs - MONIBTEC, elaborado com base no CANVAS (OSTERWALDER; PIGNEUR; 2011), adaptado à realidade das IEBT´s brasileiras. Suas variáveis foram aferidas e elaboradas junto aos gestores de incubadoras envolvidos no processo de incubação. Principais conclusões: sugere-se que uma IEBT, ao criar e estruturar seu modelo de negócios, analise o perfil empreendedor da região para alinhar suas atividades ao seu público; possua uma equipe de gestão profissionalizada e menos paternalista; reveja sua estrutura de custos; identique formas de participação societária junto aos incubados; e identifique novas formas de apoio aos empreendedores.
Palavras-chave: Incubadoras de empresas. Incubadoras de empresas de base tecnológica. Modelo de negócios
para incubadoras de empresas de base tecnológica.
Abstract
Business incubators can be mechanisms for strategic innovation processes and economic development of countries, states, towns, and companies. Throughout the first decade of the 2000s, there was an increase in the number of business incubators in Brazil. However, in the second decade, there has been drop in these numbers, with many of them closing down, and many others facing financial difficulties. Studies on technology-based incubators have questioned the effectiveness of their management model and incubation process. The aim of this study is to propose a business model for technology-based incubators that will contribute to their selfsustainability, based on the experiences of Portuguese incubators. A qualitative methodology was used, as well as multiple case studies of Portuguese business incubators. The use of the Business Model for Technologybased Incubator – MONIBTEC was proposed, created based on CANVAS (OSTERWALDER; PIGNEUR; 2011), and adapted to the reality of the Brazilian technology-based incubators. Their variables were measured and elaborated by the actors directly involved in the process of company incubation – the incubator managers. Main conclusions: it is suggested that a technology-based incubator, when it creates and structures its business model, should analyze the entrepreneurial profile of the region, in order to align its activities with its public; it should also have a professionally trained, less paternalistic management team; review its cost structure; identify forms of equity interest with the incubators; and identify new ways to support entrepreneurs.
Keywords: Business incubators. Technological basis business incubators. Business model for technology-based business incubators.