• Abstract

    PRODUCTION OF SUBJECTIVITIES, SURVEILLANCE AND MEDIA:: CONTINUITIES AND RUPTURES OF DISCIPLINE AND CONTROL

    Published date: 14/08/2023

    Production of subjectivities (GUATARRI AND ROLNIK, 1996), society of discipline (FOUCAULT, 1987) and society of control (DELEUZE, 1992), are concepts that take shape in our times when different games of forces are perceived that seek to homogenize the modes to think, do, live (SILVA, 2021). Knowing that the media are great producers and reproducers of subjectivities, this article aims to identify some ruptures and continuities of discipline and control from the perspective of the production of subjectivities and social networks, through a critical literature review. We will notice in the research that other important concepts emerge as we develop the discussion.

  • References

    BAUMAN, Zygmunt. Vigilância líquida. São Paulo: Zahar, 2014.

    BRUNO, F.; KANASHIRO, M.; FIRMINO, R. Vigilância e visibilidade: Espaço, tecnologia e

    identificação. Porto Alegre: Sulina, 2010.

    BRUNO, Fernanda. Máquinas de ver, modos de ser: vigilância, tecnologia e subjetividade. Porto

    Alegre: Sulina, 2013. 190 p.

    DELEUZE, Gilles. Post-scriptum sobre as sociedades de controle. Conversações: 1972- 1990. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1992.

    FOUCAULT, Michael. O sujeito e o poder. In: DREYFUS, H. L.; RABINOW, P. Michel Foucault: uma trajetória filosófica. Para além do estruturalismo e da hermenêutica. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009. p. 231-249.

    __________. Microfísica do poder. Organização e tradução de Machado, R. Rio de Janeiro: Graal, 1979.

    __________. Vigiar e punir. Petrópolis: Vozes, 1987.

    GUATTARI, F.; ROLNIK, S. Impasse pós-moderno e transição pós-mídia. Folha de São Paulo, Folhetin n. 479, São Paulo, p. 2-5, 13 de abril de 1986.

    GUATTARI, F.; ROLNIK, S. Micropolítica: Cartografias do Desejo. Petrópolis: Vozes, 1996. MIRANDA. Subjetividades: a (des)construção de um conceito. In: JOBIM E SOUZA, Solange (org.).

    In: Subjetividade em questão: a infância como crítica da cultura. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2005. ROSE, N. Como se deve fazer a história do eu? In: Educação & Realidade. Porto Alegre, v. 26, n. 1,

    p. 34-57, 2001.

    SIBILIA, Paula. “Você é o que Google diz que você é”: a vida editável, entre controle e espetáculo. In:

    Intexto, Porto Alegre, UFRGS, n. 42, p. 214-231, 2018.

    ________ . O show do eu: a intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009, 286p.

    ________ . Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão. Tradução de Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012. 222 p.

    ________ . “O show do eu” [áudio completo]. In: TV BOITEMPO. Christian Dunker e Paula Sibilia na Flip 2016. Youtube, 4 de jul. de 2016. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=FfJkQ8XH01M. Acesso em: 3 ago. 2020.

    SILVA, Heriton Vinícios Serrão. Subjetividades Instagramáveis, cartografias da Autovigilância no Instagram. Dissertação de mestrado apresentada ao Programa de Pós-Graduação em comunicação da Universidade Federal do Piauí – Teresina, 2021.

    Itajaí, V. 21, n.02, 2022

Vozes e Diálogo

Academic magazine linked to Communication courses and the Master's Program in Public Policy Management at the University of Vale do Itajaí (Univali).

Access journal