Objective: this paper aimed to propose guidelines for the management of the relationship with alumni of a Brazilian Postgraduate Program in Administration.
Methodology: qualitative research, based on interviews with coordinators and consultation of Lattes curricula of graduates of the program studied, as well as analysis of documents, reports and alumni portals of the best evaluated programs in the area.
Results: proposition of guidelines for managing the alumni relationship based on categories resulting from the qualitative analysis carried out: awareness and prioritization by the Program; student awareness; monitoring of graduates; communication; maintaining the link; and monitoring of results.
Limitations of the research: this study is limited to the area of Administration, although it may serve as a basis for the strategic management of postgraduate programs in a more comprehensive way, with the necessary adaptations to their realities.
Originality: this paper promotes a discussion on the alumni management in postgraduate studies, expanding theory and knowledge about university management and proposing a practical guide for managing the relationship with alumni of postgraduate programs.
Balbachevsky, E. (2005). A pós-graduação no Brasil: novos desafios para uma política bem-sucedida. In Brock, Colin, & Simon Schwartzman. Os desafios da educação no Brasil (pp. 275-304). Rio de Janeiro: Nova Fronteira.
Bernal, A. T., & Mille, D. (2013). Initiating Alumni Engagement Initiatives: Recommendations from MFT Alumni Focus Groups. Nova Iorque: Springer Science Business Media. Recuperado em 10 de junho de 2016, de http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10591-013-9274-2.
Capes – Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (2013). Relatório de avaliação 2010-2012 – Trienal 2013. Recuperado em 9 de junho de 2016, de https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=Y2FwZXMuZ292LmJyfHRyaWVuYWwtMjAxM3xneDo2YzNkMjU2ZTdmY2M0ODAx.
Capes – Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (2014). Manual Coleta de Dados. Recuperado em 19 de junho de 2016, de http://www.capes.gov.br/images/stories/download/avaliacao/avaliacao-n/ColetaDados-PlataformaSucupira-Manual-Abr14.pdf.
Capes – Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (2015). Módulo Coleta de Dados. Recuperado em 19 de junho de 2016, de http://www.capes.gov.br/avaliacao/plataforma-sucupira/modulo-coleta-de-dados.
Capes – Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (2016a). Documento de área: Administração Pública e de Empresas, Ciências Contábeis e Turismo. Recuperado em 16 de abril de 2018, de https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=Y2FwZXMuZ292LmJyf%20GF2YWxpYWNhby1xdWFkcmllbmFsfGd4OjdjMGQwOTQzN2FmMzJhZA.
Capes – Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (2016b). Consultar dados cadastrais do Programa. Recuperado em 22 de setembro de 2016, de https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/programa/listaPrograma.jsf.
Capes – Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (2017). Relatório da Avaliação Quadrienal 2017: Administração Pública e de Empresas, Ciências Contábeis e Turismo. Recuperado em 16 de abril de 2018, de https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=Y2FwZXMuZ292LmJyfGF2YWxpYWNhby1xdWFkcmllbmFsfGd4OjMxYWU0ZmRhNTk0OTE0MjM.
Coelho, M. do S. da C., & Oliveira, N. C. M. de. (2012). Os egressos no processo de avaliação. Revista e-curriculum, 8(2). Recuperado em 26 de julho de 2016, de http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/10855.
Coelho, M. C. de R., Carraro, G., & da Silva, J. P. (2021). Validação de instrumento de acompanhamento de egressos da pós-graduação stricto sensu na área do Serviço Social. Textos & Contextos (Porto Alegre), 20(1), e39192. Recuperado em 21 de abril de 2022, de https://doi.org/10.15448/1677-9509.2021.1.39192.
Jacobsen, A. de L. (2009). Metodologia do trabalho científico. Florianópolis: Departamento de Ciências da Administração, UFSC.
Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (1996). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília. 1996. Recuperado em 21 de julho de 2015, de http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/ldb.pdf.
Lousada, A. C. Z., & Martins, G. de A. (2005). Egressos como fonte de informação à gestão dos cursos de Ciências Contábeis. Revista Contabilidade & Finanças, 16(37), 73–84. Recuperado em 17 de junho de 2015, de https://doi.org/10.1590/S1519-70772005000100006.
Maccari, E. A., Rodrigues, L. C., Alessio, E. M., & Quoniam, L. M. (2008). Sistema de avaliação da pós-graduação da Capes: pesquisa-ação em um programa de pós-graduação em Administração. RBPG, 5(9), 171-205.
Marcovitch, J. (1998). A universidade impossível. (2. ed.). São Paulo: Futura.
MEC – Ministério da Educação (2016). Perguntas Frequentes. Recuperado em 11 de setembro de 2016, de http://emec.mec.gov.br/emec/faq.
Oliveira, S. R. de. (2021). Estudos sobre acompanhamento de egressos em Instituições de Ensino Superior. Revista De Casos E Consultoria, 12(1), e26052. Recuperado em 21 de abril de 2022, de https://periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/26052.
Prodanov, C. C., & Freitas, E. C. de. (2013). Metodologia do Trabalho Científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico (2. ed). Novo Hamburgo: Feevale.
Queiroz, T. P. (2014). O bom filho a casa sempre torna: análise do relacionamento entre a Universidade Federal de Minas Gerais e seus egressos por meio da informação. Recuperado em 17 de junho de 2015, de https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/BUOS-9PRKWC.
Silva, E. L. da, & Menezes, E. M. (2005). Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. (4. ed.). Recuperado em 15 de fevereiro de 2015, de http://projetos.inf.ufsc.br/arquivos/Metodologia_de_pesquisa_e_elaboracao_de_teses_e_dissertacoes_4ed.pdf.
Silva, E. C. da, Mineiro, A. A. da C., & Favaretto, F. (2022). Sistemas de monitoramento de pós-graduação em Instituições de Ensino Superior: uma revisão integrativa. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento, 11(4), e0111426281. Recuperado em 21 de abril de 2022, de https://doi.org/10.33448/rsd-v11i4.26281.
Simon, L., & Pacheco, A. (2017). Ações de acompanhamento de egressos: um estudo das universidades públicas do sul do Brasil. Revista Brasileira de Ensino Superior, 3(2), 94-113. Recuperado em 21 de abril de 2022, de doi:https://doi.org/10.18256/2447-3944.2017.v3i2.2023
Teixeira, G. C. dos S., & Maccari, E. A. (2014a). Proposition of an alumni portal based on benchmarking and innovative process. Journal of Information Systems and Technology Management, 11(3). Recuperado em 17 de julho de 2015, de https://doi.org/10.4301/S1807-17752014000300005.
Teixeira, G. C. dos S., & Maccari, E. A. (2014b). Proposição de um plano de ações estratégicas para associações de alunos egressos baseado em benchmarking. Recuperado em 16 de julho de 2015, de https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/131917.
Yin, R. K. (2016). Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre: Penso.
Copyright (c) 2022 Revista Alcance
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Alcance is a Brazilian free access journal, published every four months, linked to the Graduate Program in Administration and the Professional Master’s degree in Administration, Internationalization and Logistics Program of the University of Vale do Itajaí – Univali. We seek to publish theoretical-empirical and technological articles in the areas of Business Administration. Different theoretical and methodological perspectives are welcome, as long as they are consistent with and relevant to the development of the area.