• Abstract

    WORKER ENGAGEMENT IN CHATBOT IMPLEMENTATION AT A UNIVERSITY

    Published date: 21/02/2024

    Objective: understand the engagement of workers in a chatbot implementation project to serve users at a university in Rio Grande do Sul.

    Methodology: case study, exploratory and qualitative, carried out in a higher education institution. Data collection techniques: semi-structured interviews, focus group and document analysis. The data organized with the support of the NVivo®11 software, triangulated and analyzed through content analysis.

    Results: indicate that there was the engagement of workers, but, for some factors, this is presented in different ways, demonstrating oscillation in the state of engagement throughout the project.

    Limits: lack of full chatbot implementation for user service.

    Theoretical implications:

    Contributions to the advancement of knowledge are pointed out in relation to the fluctuation of engagement in a technological innovation project, as well as demonstrating the importance of the organization and the people management area to analyze the best resource strategies and work demands; demonstrates the possibility of deepening qualitative research on worker engagement; highlights the possibility of expanding studies that seek to understand engagement in a given period of time, considering a specific activity, through the application of the recognized theoretical model JD-R (Bakker & Demerouti, 2008) of investigation of engagement.

    Practical implications: demonstration that the investigation of workers' engagement in specific periods or specific activities can help in a more qualified way in people management strategies.

    Originality: it shows that engagement can be an oscillating state that depends on several factors, thus showing the uniqueness and significance of this study.

  • References

    Abushawar, B., & Atwell, E. A. (2015). Chatbot: Trials and Outputs. Computación y Sistemas, 19(4), 625-632.

    Amorim, E. A. (2017). Indústria 4.0 e a sustentabilidade do modelo de financiamento do Regime Geral da Segurança Social. Cadernos de Dereito Actual, 5, 243-254.

    Andrade, L. C., & Hervé, M. (2023). Pessoa vs máquina uma análise dos impactos da inteligência artificial na gestão de pessoas. Gestão e Gerenciamento, 20(20).

    Bakker, A. B. (2011). An evidence-based model of work engagement. Current Directions in Psychological Science, 20(4), 265-269.

    Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2008). Towards a model of work engagement. Career development international, 13(3), 209-223.

    Bakker, A. B., Demerouti, E., & Sanz-Vergel, A. I. (2014). Burnout and work engagement: the JD–R approach. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 1, 389-411.

    Bakker, A. B., & Schaufeli, W. B. (2000). A model of burnout and life satisfaction amongst nurses. Journal of advanced nursing, 32(2), 454-464.

    Bandura, A., Freeman, W. H., & Lightsey, R. (1999). Self-efficacy: The exercise of control. New Yoor: W. H. Freeman.

    Bardin, L. (2016). Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70.

    Viana Braz, M., Mendes, T. C., & Ferreira, Y. A. (2022). Ideologia gerencialista e plataformas de treinamentos de dados para Inteligência Artificial (IA): condições de trabalho e saúde dos trabalhadores no Brasil. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde, 16(4),759–784. https://doi.org/10.29397/reciis.v16i4.3397

    Borges, L., Alves-Filho, A., & Tamayo, A. (2008). Motivação e significado do trabalho. Em: Siqueira M. M. M. (Ed.). Medidas do comportamento organizacional: ferramentas de diagnóstico e de gestão. (pp. 215-248). Artmed.

    Bottcher, E., & Monteiro, J. K. (2021). Engajamento no trabalho em gestores: influência de recursos pessoais e do trabalho. Revista Psicologia, Organizações e Trabalho, 21(1), 53-62. Chatbots Brasil. (2018). O que é plataforma de chatbots? Conheça as vantagens da ferramenta. Recuperado de: https://chatbotsbrasil.take.net/oque-e-plataforma-de-chat bots//.

    Chinelato, R. S. C., Ferreira, M. C., & Valentini, F. (2019). Engagement en el trabajo: un estudio de los cambios diarios. Ciencias Psicológicas, 13(1), 3-18.

    Costa, S. D. M. (2021). Engajamento no Trabalho: Estudo Bibliométrico da Produção Científica Nacional nas Plataformas CAPES e SPELL (2010-2019). Gestão & Conexões, 10(2) 53-70.

    Czarniawska, B. (2016) Reflexivity versus rigor. Management Learning, 47(5), 1-5.

    Facin, A. L. F. et al. (2022). Temas de destaque na pesquisa em transformação digital: evidências de estudo bibliométrico e análise de conteúdo. Revista de Administração de Empresas, 62(6), 2021-0112. https://doi.org/10.1590/s0034-759020220602x

    Freitas, L. A. V., & Charão-Britto, L. (2016). Engajamento no trabalho: um estudo em

    profissionais multidisciplinares de saúde em um município da Região Sul. Revista Cesumar

    Ciências Humanas e Sociais Aplicadas, 21(2) 407-419.

    Flick, U. (2009). Introdução à pesquisa qualitativa. (3rd ed). São Paulo: Artmed.

    Gil, A. C. (2016). Métodos e técnicas de pesquisa social. (6rd ed). São Paulo: Atlas.

    Herrero D. P., & Varona A. D. (2018). Uso de Chatbots para automatizar la información en los medios españoles. El Profesional de la Información, 27(4), 742-749.

    Kelly, J. E. (2015). Computing, cognition and the future of knowing: How humans and

    machines are forging a new age of understanding. IBM Research and Solution Portfolio. Recuperado de: https://pt.scribd.com/document/294844808/Computing-Cognitionand-the-Future-of-Knowing-IBM-WhitePaper.

    Lucchesi, I. L., da Silva, A. R., Abreu, C., & Tarouco, L. M. R. (2018). Avaliaçao de um chatbot no contexto educacional: Um relato de experiência com metis. RENOTE, 16(1).

    Massaro, A., Maritati, V., & Galiano, A. (2018). Automated Self-Learning Chatbot Initially Built as a FAQs Database Information Retrieval System: Multi-level and Intelligent Universal Virtual Front-Office Implementing Neural Network, 42(4), 515-525.

    Mozzato, A. R. et al. (2019). A aplicabilidade da gamificação nas organizações: qual a importância para os trabalhadores? In Anais SEMEAD. São Paulo: USP.

    Mozzato, A. R., & Grzybovski, D. (2011). Análise de conteúdo como técnica de análise de dados qualitativos no campo da administração: potencial e desafios. Revista de Administração Contemporânea, 15(4), 731-747.

    Nunes, A. C. A. (2018). Entres redes neurais naturais e artificiais: estudo antropológico sobre humanidade e inteligência artificial em algumas revistas brasileiras. (Dissertação de mestrado) Universidade Federal de Goiás, Goiânia.

    Nunes, E., & Maciel, C. (2020). Artificialmente Humano ou Humanamente Artificial? Computação Brasil, 43, 6-8.

    Obregon, S. L., Schwaab, S., Lopes, L. F., & Ceretta, P. S. (2021). Engajamento no trabalho e síndrome de burnout: uma análise estrutural com abordagem quantílica. Revista Alcance, 28(1), 67-81.

    Oleksiewicz, I., & Civelek, M. (2019). From artificial intelligence to artificial consciousness: possible legal bases for the human-robot relationships in the future. International Journal of Advanced Research, 7(3), 254-263.

    Prentice, C., Wong, I. A., & Lin, Z. C. (2023). Artificial intelligence as a boundary-crossing object for employee engagement and performance. Journal of Retailing and Consumer Services, 73, 103376.

    Santinho, C. C. (2018). A utilização da gamificação para engajamento de equipes: um estudo de caso sobre a aplicação de um jogo empresarial em uma instituição financeira. (Dissertação de mestrado). Escola de Administração de Empresas de São Paulo, São Paulo.

    Schaufeli, W. B. 2010). Defining and measuring work engagement: Bringing clarity to the concept. In: Bakker. A. B.; Leiter, M. P. (Eds.). Work engagement: a handbook of essential theory and research. New York: Psycology Press, 4-10.

    Schaufeli, W. B. (2017). Applying the job demands-resources model. Organizational Dynamics, 2(46), 120-132.

    Schaufeli, W. B., & Bakker, A. B. (2004). Job demands, job resources, and their relationship with burnout and engagement: A multi‐sample study. Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior, 25(3), 293-315.

    Schaufeli, W. B., Dijkstra, P., & Vazquez, A. C. (2013). O engajamento no trabalho. São Paulo: Casa do Psicólogo.

    Schaufeli, W. B. et al. (2002). The measurement of engagement and burnout: A two sample confirmatory factor analytic approach. Journal of Happiness studies, 3(1), 71-92.

    Sichman, J. S. (2021). Inteligência Artificial e sociedade: avanços e riscos. Estudos Avançados, 35, 37-50.

    Siqueira, M. M. M. et al. (2014) Engajamento no trabalho. In Siqueira, M. M. M. (Ed.). Novas Medidas do Comportamento Organizacional: Ferramentas de Diagnóstico e Gestão. (pp. 147-154). Artmed.

    Sonnentag, S., & Kühnel, J. (2016). Coming back to work in the morning: Psychological detachment and reattachment as predictors of work engagement. Journal of Occupational Health Psychology, 21(4), 379-390.

    Vazquez, A. C. S. et al. (2015). Adaptation and validation of the Brazilian version of the Utrecht Work Engagement Scale. Psico-USF, 20(2), 207-217.

    Yin, R. K. (2016). Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre: Penso.

    Zumstein, D., & Hundertmark, S. (2017). Chatbots: an Interactive Technology for Personalized Communication, Transactions and Services. IADIS: International Journal on WWW/Internet, 15(1), 96-109.

Revista Alcance

Revista Alcance is a Brazilian free access journal, published every four months, linked to the Graduate Program in Administration and the Professional Master’s degree in Administration, Internationalization and Logistics Program of the University of Vale do Itajaí – Univali. We seek to publish theoretical-empirical and technological articles in the areas of Business Administration. Different theoretical and methodological perspectives are welcome, as long as they are consistent with and relevant to the development of the area.

Access journal