Objective: To investigate the meaning of the managerial role from the perspective of professor-managers in graduate programs at a Federal Institution of Higher Education.
Methodology: Qualitative approach, using the oral history method. Narrative interviews were conducted with fifteen graduate program coordinators.
Results: The narratives revealed that coordinators play a central role in managing internal and external relationships, facing challenges related to excessive bureaucracy, limited financial resources, as well as issues of status and egos which directly influence their management practices in the context of graduate programs.
Practical Implications: The results highlighted the need for institutional support for professor-managers through initiatives promoted by the educational institutions themselves and higher authorities.
Social Implications: The research suggested that supporting professor-managers could improve university management and, consequently, student training, thereby reflecting positively on society as a whole.
Theoretical Implications: This study contributes to the literature by addressing university management by highlighting the complexity and challenges faced by professor-managers. Additionally, it paves the way for future research on managerial practice in other academic contexts.
Originality/Value: This research offered a unique perspective by exploring the managerial role in graduate programs, a context that remains underexplored. It highlighted the importance of support initiatives for professor-managers, which are essential for enhancing the quality of university management and, therefore, the graduate programs.
Alberti, V. (2013). Manual de história oral (3ª ed.). Rio de Janeiro: FGV.
Araújo, A. C. (2016). Competências gerenciais de coordenadores de curso de graduação no campus da Universidade Federal do Ceará em Sobral (Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Ceará).
Barbosa, M. A. C. (2015). A influência das políticas públicas e políticas organizacionais para formação de competências gerenciais no papel do professor-gestor no ensino superior: Um estudo em uma IES federal (Tese de Doutorado, Universidade Federal de Pernambuco).
Barbosa, M. A. C., Mendonça, J. R. C., & Cassundé, F. R. S. A. (2015). A interação entre o papel de professor-gestor e competências gerenciais: Percepções dos professores de uma universidade federal. In Anais do Colóquio de Gestão Universitária: Desafios da Gestão Universitária no Século XXI. Mar Del Plata, Argentina.
Barbosa, M. A. C., Ney Matos, F. R., Mendonça, J. R. C., Paiva, K. C. M., & Cassundé, F. R. de S. A. (2017). O papel de gestor: Percepções de professores-gestores de uma Universidade Federal Brasileira. Education policy analysis archives, 25, 12. doi:10.14507/epaa.25.2388
Barbosa, M. A. C., Paiva, K. C. M. de, & Mendonça, J. R. C. de. (2017). Papel social e competências gerenciais do professor do ensino superior: aproximações entre os construtos e perspectivas de pesquisa. Organizações & Sociedade, 25(84). Retrieved from https://periodicos.ufba.br/index.php/revistaoes/article/view/15167
Basso, AP, & Moreira Silva, L. (2021). Implicações pessoais apontadas por docentes ocupantes de cargas na gestão moderada em instituição pública federal de ensino superior. EccoS - Revista Científica , 59 , 1–21. https://doi.org/10.5585/eccos.n59.10382
Bessant, C., & Mavin, S. (2016). Neglected on the front line: tensions and challenges for the first-line manager-academic role in UK business schools. Journal of Management Development , 35 (7), 916–929. https://doi.org/10.1108/jmd-09-2014-0105
Brasil. (1987). Decreto nº 94.664, de 23 de julho de 1987. Aprova o plano único de classificação e retribuição de cargos e empregos de que trata a Lei nº 7.596, de 10 de abril de 1987. Diário Oficial da União. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/antigos/d94664.htm
Carroll, J. B., & Wolverton, M. (2004). Who becomes a chair? In W. Gmelch & J. H. Schuh (Eds.), The life cycle of a department chair (pp. 3–10). New Directions for Higher Education, 126.
Colares, A. C., Castro, M., Barbosa Neto, J. E., & Cunha, J. (2019). Motivação docente na pós-graduação stricto sensu: Uma análise a partir da teoria da autodeterminação. Revista Contabilidade e Finanças – USP, 30(81), 381–395.
Easterby-Smith, M., & Araújo, L. (2001). Aprendizagem organizacional: Oportunidades e debates atuais. In M. Easterby-Smith, J. Burgoyne, & L. Araújo (Eds.), Aprendizagem organizacional e organização de aprendizagem: Desenvolvimento na teoria e na prática (pp. 16–38). São Paulo: Atlas.
Ésther, A. B. (2007). A construção da identidade gerencial dos gestores da alta administração das universidades federais em Minas Gerais (Tese de Doutorado, Universidade Federal de Minas Gerais).
Farinelli, C. A., & Melo, M. C. O. L. (2009). A gerência intermediária da IES: A coordenação de curso e o coordenador como gestor. In Anais do Colóquio Internacional sobre Gestão Universitária nas Américas. 9. ed. Florianópolis.
Ferreira, J. M. P., & Paiva, K. C. M. (2017). Competências gerenciais dos coordenadores de cursos de instituições privadas de ensino superior na cidade de Fortaleza, CE. RACE - Revista De Administração, Contabilidade E Economia, 16(2), 681–702. https://doi.org/10.18593/race.v16i2.13057
Fleck, C. F., & Pereira, B. A. D. (2011). Professores e gestores: análise do perfil das competências gerenciais dos coordenadores de pós-graduação das Instituições Federais de Ensino Superior (IFES) do RS, Brasil. Organizações & Sociedade, 18(57), 285–301. https://doi.org/10.1590/s1984-92302011000200005
Flick, U. (2009). Introdução à pesquisa qualitativa (3ª ed.). São Paulo: Artmed.
Frade, C. M., Coelho, A. L. de A. L., Pessoa, M. F., & Morais, L. A. de. (2024). Transição do papel de professor a professor-gestor: um estudo com coordenadores de cursos de pós-graduação de uma instituição federal de ensino superior. Perspectivas contemporâneas, 19. https://doi.org/10.54372/pc.2024.v19.3619
Franco, E. (2002). Funções do coordenador de curso: Como construir o coordenador ideal. Brasília: ABMES.
Freitas, S. M. (2002). História oral: Possibilidades e procedimentos. São Paulo: Humanitas.
Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa (4ª ed.). São Paulo: Atlas.
Glaser, B., & Strauss, A. (1967). The Discovery of Grounded Theory: strategies for qualitative research. New York: Aldine Transaction.
Godoi, C. K., & Mattos, P. L. C. L. (2006). Entrevista qualitativa: Instrumento de pesquisa e evento dialógico. In A. B. S. Silva, C. K. Godoi, & R. B. Mello (Orgs.), Pesquisa qualitativa em estudos organizacionais: Paradigmas, estratégias e métodos. São Paulo: Saraiva.
Gomes, O. da F., Gomide, T. R., Gomes, M. Â. do N., Araujo, D. C. de, Martins, S., & Faroni, W. (2013). Sentidos e implicações da gestão universitária para os gestores universitários. Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL, 6(4), 234–255. https://doi.org/10.5007/1983-4535.2013v6n4p234
Grohmann, M. Z., & Ramos, M. S. (2012). Competências docentes como antecedentes da avaliação de desempenho do professor: percepção de mestrandos de administração. Avaliação Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), 17(1), 65–86. https://doi.org/10.1590/s1414-40772012000100004
Kern, J., Costa, VMF, Tomazzoni, GC, Santos, R. de CT dos, & Balsan, LAG (2023). O sentido do trabalho docente: uma análise comparativa entre instituições de ensino superior público e privado. Revista de Carreiras e Pessoas (ReCaPe) ISSN 2237-1427 , 13 (2), 343–364. https://doi.org/10.23925/recape.v13i2.54024
Lima, E. G., & Mâsih, R. T. (2010). Perfil de competências do coordenador de curso de graduação em engenharia de produção mecânica do Centro de Tecnologia da Universidade Federal do Ceará. In Anais do Encontro Nacional de Engenharia da Produção. São Carlos: ABEPRO.
Marra, A. V., & Melo, M. C. O. L. (2003). Docente-gerente: O cotidiano de chefes de departamento e coordenadores em uma universidade federal. In Anais do Encontro da Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Administração. Atibaia: ANPAD.
Masetto, M. T. (2012). Necessidade e atualidade do debate sobre competência pedagógica e docência universitária. In Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo: Summus.
Maués, O. C., & Mota Junior, W. P. da. (2011). A nova regulação educacional e o trabalho docente na pós-graduação brasileira. Linhas Críticas, 17(33), 385–402. https://doi.org/10.26512/lc.v17i33.3817
Muylaert, C. J., Sarubbi, V., Jr, Gallo, P. R., & Neto, M. L. R. (2014). Narrative interviews: an important resource in qualitative research. Revista Da Escola de Enfermagem Da U S P, 48 Spec No. 2(spe2), 184–189. https://doi.org/10.1590/S0080-623420140000800027
Nascimento, L. F. (2010). MODELO CAPES DE AVALIAÇÃO: QUAIS AS CONSEQUÊNCIAS PARA O TRIÊNIO 2010-2012?. Administração: Ensino E Pesquisa, 11(4), 579–600. https://doi.org/10.13058/raep.2010.v11n4.130
Padim, D. F. (2022). O trabalho intensificado e extensificado do professor gestor da Universidade Federal do Oeste da Bahia (Tese de Doutorado, Universidade Federal de São Carlos). Recuperado de https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16568
Pessoa, M. F., Lima Coelho, A. L. de A. ., Frade, C. M., & Morais, L. A. de. (2022). Desafios Gerenciais do Professor-Gestor: Um Estudo com Coordenadores de Curso da Graduação em uma Instituição Federal de Ensino Superior. Revista Gestão & Conexões, 11(2), 72–96. https://doi.org/10.47456/regec.2317-5087.2022.11.2.37408.72-96
Pimenta, S. G., & Almeida, M. I. (2011). Pedagogia universitária: Caminhos para a formação de professores. São Paulo: Cortez.
Santos, G. T. (2017). A aprendizagem da prática docente na pós-graduação em Administração (Tese de Doutorado, Universidade Federal da Paraíba). João Pessoa, 302 f.
Santos, R. C. O. (2022). Gestão do Ensino Superior: As características de um líder. Revista online de Política e Gestão Educacional, e022121. https://doi.org/10.22633/rpge.v26i00.15484
Silva, F. M. V. da, & Cunha, C. J. C. de A. (2012). A transição de contribuidor individual para líder: a experiência vivida pelo professor universitário. Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL, 5(1), 145–171. https://doi.org/10.5007/1983-4535.2012v5n1p145
Simon, H. A. (1997). Models of Bounded Rationality. Vol. 3: Empirically Grounded Economic Reason. Cambridge, MA: The MIT Press.
Tardif, M. (2002). Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes.
Veiga, I. P. A. (2005). Docência universitária na educação superior. In: Ristoff (org.) Docência na educação superior. Coleção educação superior em debate: vol 5. INEP: Brasília.
Vivian, C., Trindade, L. de L., & Vendruscolo, C. (2020). Prazer e sofrimento docente: estudo na pós-graduação stricto sensu. Revista Psicologia Organizações e Trabalho, 20(3), 1064–1071. https://doi.org/10.17652/rpot/2020.3.18949
Whitchurch, C. (2007). The changing roles and identities of professional managers in UK higher education. Perspectives: Policy and Practice in Higher Education, 11(2), 53–60. http://dx.doi.org/10.1080/13603100701259022
Zabalza, M. A. (2007). O ensino universitário: Seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Alcance is a Brazilian free access journal, published every four months, linked to the Graduate Program in Administration and the Professional Master’s degree in Administration, Internationalization and Logistics Program of the University of Vale do Itajaí – Univali. We seek to publish theoretical-empirical and technological articles in the areas of Business Administration. Different theoretical and methodological perspectives are welcome, as long as they are consistent with and relevant to the development of the area.