Film tourism arises from the influence of audiovisual productions when tourists are choosing a destination to visit. Cinematic productions attract travelers and have the power to transform places into tourist destinations. The main objective of this study is to understand film tourism in Barra, a rural community in the municipality of Parelhas, in the Brazilian state of Rio Grande do Norte, where most of the scenes of the film Bacurau (2019) were shot. Its specific objectives are: to gain a historical understanding of the film Bacurau and the community of Barra; to characterize the filmic elements that have potential for film tourism; and to propose film tourism practices that could be developed. The methodology is characterized as a qualitative, with an exploratory-descriptive approach. Bibliographical and documentary research were carried out, as well as Field research using diagnostic instruments, observations and interviews. The results of the study showed that the village of Barra has potential for film tourism, and some ideas are presented for visitation based on elements of the film. However, it is recognized that there is a need for planning and public investment, as well as professional training, in order to attract tourists and structure a film tourism itinerary
Keywords: movie; marketing segmentation; film tourism; bacurau.
Adoro Cinema (2019). Filme Bacurau. Recuperado de: https://www.adorocinema.com/filmes/filme-247818/. Acesso em: 21 jul. 2022.
Alves-Mazzotti, A. J., & Gewandsznajder, F. (2022). O método nas ciências naturais e sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. 2nd ed. São Paulo: Pioneira Thomson Learning.
Agência Nacional do Cinema (ANCINE) (2022). Anuário Estatístico do Cinema Brasileiro. Recuperado de: https://www.gov.br/ancine/pt-br/oca/publicacoes/arquivos.pdf/anuario_2022.pdf. Acesso em: 19. mar. 2024.
Albernaz, P. (2009). Curta Brasília: a imagem da cidade no olhar do cinema e sua relação com o turismo. 2009. Dissertação (Mestrado), Universidade Federal de Brasília, Brasília.
Bahia Ws. O Sertão de Pernambuco tem vários atrativos turísticos e culturais. Recuperado de: https://www.bahia.ws/guia-turismo-sertao-de-pernambuco/. Acesso em: 28 jul. 2022.
Barbas, G. M., & Graburn, N. Imaginários Turísticos. (2012). Revista Internacional Interdisciplinar de Turismo, n. 1, pp. 1-5. Recuperado de: http://viatourismreview.com/wp-content/uploads/2015/06/Editorial1_PT.pdf. Acesso em: 15 dez. 2021.
Barrado-Timón, D. A., Hidalgo-Giralt, C., Palacios-García, A., Ochoa-Ortiz, H., & Sevilla-Callejo, M. (2022). Perception of the film Durban space: an analysis of the imaginaries of Madrid constructed through series and social networks. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, (95), pp. 1-38. DOI: https://doi.org/10.21138/bage.3294.
Becker, L. (2023). Design, território e cinema: os legados audiovisuais como estratégia de desenvolvimento do turismo criativo em cidades de pequeno porte. Dissertação (Mestrado). Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Programa de Pós-Graduação em Design.
Beeton, S. (2005). Film Induced tourism. Clevedon, UK: Channel View Publications.
Beeton, S. (2011). Tourism and the Moving Image - Incidental Tourism Promotion. Tourism Recreation Research, 36(1), pp. 49-56.
Blanchet, C., & Fabry, N. (2020). Influence of New Cinema to graphic and television operators on the attractivity of tourist destinations. Journal of Tourism Futures, 6(3), pp. 2019-22.
BLOG CNA. Turismo de cinema: top 4 lugares imperdíveis de filmes com locações em países latinos. (2023). Recuperado de: https://www.cna.com.br/blog/viagens/turismo-cinematografico. Acesso em: 28 nov. 2023.
Brasil, Ministério do Turismo. (2007). Estudo de sinergia e desenvolvimento entre as indústrias do Turismo e Audiovisual brasileiras. Brasília.
Brasil, Ministério do Turismo. (2010). Turismo Cultural: Orientações básicas. 3th ed. Brasília: Ministério do Turismo.
Brusadin, L., & Rocha, G. (2015). Convergências culturais na pós-modernidade. Novas Edições Acadêmicas.
Campo, L. R., Brea, J. A. F., & Toubes Muniz, D. R. (2011). Tourist destination image formed by the cinema: Barcelona positioning through the feature film Vicky Cristina Barcelona. European Journal of Tourism, Hospitality and Recreation, v. 2(1), pp. 137-154.
Cardoso, N. A. (2020). A incompreensão em Bacurau. Revista PHILIA | Filosofia, Literatura & Arte, Porto Alegre, 2 (1), pp. 615-627.
Carl, D., Kindon, S., & Smith, K. (2007). Tourists’ experiences of film locations: New Zealand as “Middle-Earth.” Tourism Geographies, 9(1), pp. 49-63. https://doi.org/10.1080/14616680601092881.
Connell, J. (2012). Film tourism - Evolution, progress and prospects. Tourism Management, 33(5), 1007-1029. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2012.02.008.
Dias, F. (2010). A promoção de destinos turísticos através do cinema: a via mais eficaz. 1ª Conferência internacional sobre Cinema e Turismo. Recuperado de: http://arttur.org/ICCT_10/10_ICCT.pdf. Acesso em: 28 nov. 2023.
FAMÍLIA WIKI. Brasileiros na Terra Média. (2022). Recuperado de: https://familiakiwi.wordpress.com/2017/05/10/turismo-aterrissando-na-terra-media/. Acesso em: 20 nov. 2023.
Ferrari, D. O. A., Soares, E. V., & Rondina, J. M. (2022). Cidades inteligentes: Espaços instagramáveis. Anais do 11º Encontro SENAC de conhecimento integrado. Cidades inteligentes: sustentabilidade e inovação. São Paulo.
Filho, K. M. (2020). Três roteiros. O som ao redor Aquarius, Bacurau. Companhia das Letras.
Gastal, S. (2006). Turismo, Imagens e Imaginários. São Paulo: Aleph.
Ghil (2021). E. K. Querem tirar Bacurau do Mapa – Reflexões sobre o cinema brasileiro em 2019. Dissertação de Mestrado. Universidade do Porto. Mestrado em Mutimédia.
Gil, A. C. (2007). Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas.
Godoy, K. E., & Luna, S. B. (2012). A estética turística e cinematográfica da favela: suportes de uma autenticidade construída. Caderno Virtual de Turismo. Rio de Janeiro, 12(2), pp. 239-252.
Gomes, C. L., Campos, J. L., & Pereira, J. K. C. (2022). Produções audiovisuais mineiras sob as lentes do turismo. Gomes, C. L., Perinotto, A. R. C. (Orgs.). Lazer, Turismo e Audiovisual. Campinas: Mercado das Letras, pp. 45-66.
Gun, S. K. (2020). A prática de lazer na web a partir do consumo de k-drama. Licere, Belo Horizonte, 23(1), pp. 360- 393.
Google Maps. Localização pelo Google Maps do Povoado da Barra/RN. Recuperado de: https://www.google.com/maps/place/Povoado+Barra/@-6.7613091,-36.6894254,11z/data=!4m5!3m4!1s0x7ae5519e140f007:0x5e3b1f1392d75a4f!8m2!3d-6.8035938!4d-36.5834835. Acesso em: 25 jul. 2022.
Google Maps. Localização pelo Google Maps do Povoado da Barra/RN. Recuperado de: https://www.google.com.br/maps/place/Parelhas,+RN,+59360-000/@-9.4320084,-59.3027357,5z/data=!4m5!3m4!1s0x7afad81394b512b:0x8dc9d6445bd8591f!8m2!3d-6.6881362!4d-36.6569138. Acesso em: 25 jul. 2022.
Google Maps. Localização pelo Google Maps do Povoado da Barra/RN. Recuperado de: https://www.google.com.br/maps/place/Parelhas,+RN,+59360-000/@-9.4320084,-59.3027357,5z/data=!4m5!3m4!1s0x7afad81394b512b:0x8dc9d6445bd8591f!8m2!3d-6.6881362!4d-36.6569138. Acesso em: 25 jul. 2022.
G1. TURISMO E VIAGEM (2023). Café em Paris atrai turistas fãs do filme 'Amelie Poulain': estabelecimento onde cenas foram gravadas atrai aficionados pelo longa. Recuperado de: https://g1.globo.com/turismo-e-viagem/noticia/2013/08/cafe-em-paris-atrai-turistas-fas-do-filme-amelie-poulain.html#:~:text=O%20filme%20tem%20muitos%20aficionados,o%20Moulin%20de%20la%20Galette Acesso em: 10 out. 2023.
Hellotickets (2022). 10 Cenários de filmes e séries em Nova York. Recuperado de https://www.hellotickets.com.br/estados-unidos/nova-york/filmes-e-series/sc-1-746. Acesso em: 11 out. 2023.
Kim, S. (2012). The relationships of on site film tourism experiences, satisfaction, and behavior al intentions: the case of Asian audience's responses to a Korean historial TV drama. Journal of Travel &Tourism Marketing, p. 472-484.
Körössy, N., Paes, R. G. dos S., & Cordeiro, I. J. D. e. (2021). Estado da Arte sobre Turismo e Cinema no Brasil: uma revisão interativa da literatura. Podium Sport, Leisure and Tourism Review, São Paulo, 10(1), pp. 109-140.
Lacerda, T. N. (2014). Turismo cinematográfico com estratégia de marketing e comunicação. 33 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Curso de Especialização em Marketing Empresarial, Universidade Federal do Paraná, Curitiba.
Macionis, N. (2004). Understanding the film induced tourists. Proceedings of the International Tourism and Media Conference. Melbourne, Australia: Tourism Research Unit, Monash University, pp. 86-97.
Marques, M. R. (2019) O que podemos esperar de Bacurau, filme de Kleber Mendonça Filho e Juliano Dornelles? Recuperado de: https://www.institutodecinema.com.br/mais/conteudo/o-que-podemos-esperar-de-bacurau-filme-de-kleber-mendonca-filho-e-juliano-dornelles. Acesso em: 25 jul. 2022.
Minayo, M. C. de S. (2000). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes.
Nascimento, F. (2009). Cineturismo. São Paulo: Aleph.
Nunes, J., & Carvalho, P. (2015). A promoção de destinos turísticos através do cinema: o caso da trilogia the lord of the rings (waikato, Nova Zelândia). Revista Turismo y Desarrollo Local. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/311426930 . Acesso em: 25 jul. 2022.
OsácarMarzal, E., FraizBrea, J. A., & Araújo-Vila, N. (2022). Tourist images of Spanish cities base don audiovisual fiction. Boletín de laAsociación de Geógrafos Españoles, (95), pp. 1-39. DOI: https://doi.org/10.21138/bage.3314.
OsácarMarzal, E. (2020). Barcelona: lai magen turística de la ciudad proyectada en las películas y series internacionales.Estudios Turísticos, pp. 165-194. Recuperado de: https://turismo.janium.net/janium/Objetos/REVISTAS_ESTUDIOS_TURISTICOS/ET_220_08_Barcelona.pdf. Acesso em: 25 jul. 2022.
Papes, A. C., & Sousa, J. M. (2011). Cabaceiras: a Cidade Turística no Cariri da Paraíba. Informe Gepec, Toledo, 15(2), pp.118-133.
Pratt, S., & Liu, S. X. (2019). The Downton Abbey Effect in Film-Induced Tourism: Na Empirical Examination of TV Drama- Induced Tourism Motivation at Heritage Attractions. Tourism Analysis, 24(4), 1-40.
Pulsar Imagens. (2022). Vista interna do Centro Cultural Cais do Sertão - réplica de traje sertanejo. Recuperado de: https://www.pulsarimagens.com.br/foto/foto?assunto=Vista%20interna%20do%20Centro%20Cultural%20Cais%20do%20Sert%C3%A3o%20-%20r%C3%A9plica%20de%20traje%20sertanejo&autor=151&codigo-imagem=01BT513&codigo=561512&pagina=1&posicao=8&ordenar=1. Acesso em: 28 jul. 2022.
Reyes. P. et al. (2022). Bacurau. Uma experiência estética e política acerca do menor. PIXO. Revista de Arquitetura, Cidade e Contemporaneidade, 20(6), pp. 145-157.
REVISTA MUSEU. (2021). Projeto elabora roteiro de Salvador com base nos cenários trazidos pelos filmes. Recuperado de: https://www.revistamuseu.com.br/site/br/o-escriba/11731-07-07-2021-projeto-elabora-roteiro-de-salvador-com-base-nos-cenarios-trazidos-pelos-filmes.html. Acesso em: 10 mar. 2022.
Rodrigues Gomes, A., & Trovão, F. (2020). O vôo do Bacurau: cinema, necropolítica e [contra]violência. Fênix - Revista de História e Estudos Culturais, 17(2), 231-261. https://doi.org/10.35355/revistafenix.v17i17.9511
Rodríguez Campo, L., Fraiz Bera, J. A., & Rodríguez-Toubes, D. (2011). Tourism destination image formed by cinema: Barcelona positioning through the feature film Vicky Cristina Barcelona. Instituto Politécnico de Leira, 2(2), 137-154. https://iconline.ipleiria.pt/handle/10400.8/447
Roig, G. B. (2018). Rutas de cine, el turismo cinematográfico en Mallorca: el caso aleman. Pasos, Revista de Turismo y Patrimônio Cultural, v. 16 (3), pp 843-854. DOI: https://doi.org/10.25145/j.pasos.2018.16.059.
Ruschmann, D., & Widmer, G. (2001). Planejamento turístico. Ansarah, M. G. dos R. Turismo: como aprender, como ensinar. 2nd ed. São Paulo: Senac.
Saltik, I. A. et al. (2011). Film- induced tourism: Benefits and challenges for destination marketing. European Journal of Tourism Research, 4(1), pp. 44-54.
Secretaria de Cultura da Bahia (SECULT/BA). 2021. Lei Aldir Blanc - Projeto elabora roteiro de Salvador com base nos cenários trazidos pelos filmes. Recuperado de: https://www.ba.gov.br/cultura/noticia/2024-02/59900/leialdirblanc-projeto-elabora-roteiro-de-salvador-com-base-nos-cenarios. Acesso em: 10 mar. 2022.
Silva, M. J. V. (2022). Distopia turística: psicotrópicas reflexões ao assistir ao filme Bacurau (2019). Natal: Caule de Papiro.
Silva, T. C. (2019). Ironias sertanejas: sobre os vazios e arbítrios de Bacurau. Cadernos de Gênero e Diversidade, 5(3) pp. 235-242.
Silveira, V.P. Baptista, M. L. C. Barros, R. C. (2023). Turismo Cinematográfico; Turismo; Serra Gaúcha; “O Filme da Minha Vida”. Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território, 11(1) pp. 283-297.
Solot, S. (Org.). (2015). Guia para Film Commissions no Brasil. Orientação básica para a implantação e operação de um escritório de apoio às produções audiovisuais em um município ou Estado do Brasil.Org.– Rio de Janeiro. Recuperado de: https://latamtrainingcenter.com/guia-para-film-commissions-no-brasil-disponivelpara-download-2/?lang=pt-br. Acesso em: 10 mar. 2022.
Sparemberger, R. F. L., & Guesser, T. A. I. (2022). Revista Húmus, 12(35), pp. 344-368.
Tavares, A., Araújo, V., & Whebber, P. (2015). Cabaceiras/PB, a Roliúde Nordestina: cinema como impulsionador turístico. São Paulo/SP: ANPTUR. Recuperado de: https://www.anptur.org.br/anais/anais/files/12/106.pdf. Acesso em: 11 mar. 2022.
Taveira, M. S. (Coord.). (2023). Inventário turístico Parelhas/RN. Currais Novos, RN: UFRN/FELCS.
Terra, M. C. S. (2021). Harry Potter e a Magia do Turismo Cinematográfico [manuscrito]: um estudo sobre a cultura potter head e a escolha de destinos turísticos. Monografia (Bacharelado). Universidade Federal de Ouro Preto. Escola de Direito.
TERRA (2022). Passeio em Londres leva os turistas aos cenários de Harry Potter. Recuperado de: https://www.terra.com.br/vida-e-estilo/turismo/internacional/europa/passeio-em-londres-leva-turistas-aos-cenarios-de-harry-potter,2ada392625237310VgnCLD100000bbcceb0aRCRD.html#google_vignette. Acesso em: 11 mar. 2022.
Trigo, L. G. G. (2003). Entretenimento: uma crítica aberta. São Paulo: Senac.
VISITBRITAIN. (2014). Tourism, UK. Recuperado de: https://www.visitbritain.org/. Acesso em: 13 abr. 2022.
WWF Brasil. WWF-Brasil promove turismo sustentável no sul do Amazonas. Recuperado de: https://www.wwf.org.br/?52302/WWF-Brasil-promove-turismo-sustentvel-no-sul-do-Amazonas. Acesso em: 28 jul. 2022.
ZEALAND, New. (2022). 100% Pure New Zealand. Recuperado de: https://www.newzealand.com/nz/. Acesso em: 15 abr. 2022.
Copyright (c) 2024 Turismo: Visão e Ação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Turismo: Visão e Ação, linked to the Graduate Program in Tourism and Hospitality - Master's and Ph.D., is a scientific journal published in a continuous flow system, with an interdisciplinary and international scope. According to Qualis/CAPES criteria (2017-2020), it is classified as 'A3' in the fields of Administration, Accounting Sciences, and Tourism. Registered with ISSN number 1983-7151, Tourismo: Visão e Ação began its activities in 1998 with printed publications in English and Portuguese. In 2008, it transitioned to an online publication, expanding its reach to a broader audience. It maintains a policy of being an open-access journal without submission or access fees. The abbreviated title for the journal is Tur., Visão e Ação, commonly used in bibliographies, footnotes, references, and bibliographic captions.
Universidade do Vale do Itajaí- Quinta Avenida, 1100, bloco 7, CEP: 88337-300, Balneário Camboriú, SC – Brasil. Tel.: +55 47 3261-1315, e-mail: revistaturismo@univali.br