Purpose – Souvenirs are objects of desire often consumed when traveling. In museum stores, one finds what is called “museum souvenir” – which reproduces, in some way, works of art and other museum objects. In this sense, the link between the consumption of museum souvenirs and the relationship between tourists and objects on display was investigated. The research aimed to analyze the consumption of this type of souvenir in museum stores, in theoretical dialogue with the theme of souvenirs and their consumption in tourism, and with the concepts of “aestheticization” (Lipovetsky; Serroy, 2015) – appropriation of beauty as a consumer good –, and “technical reproducibility” (Benjamin) – the substitution of the unique existence of the work by a serial existence.
Design/methodology/approach – It is thus clear that subjects are not separated from their materialities (Miller, 2013) and that souvenirs are part of the universe of material things that make up the materialities of tourism. The ethnographic-based field research took place in museums in the city of Rio de Janeiro, adopting systematic observation and interviews.
Findings – Results point to the existence of a symbolic dimension in the relationship between the consumption of museum souvenirs and the exhibition visited, as they are connected to the experience and aesthetic fruition of tourists with works on display.
Research limitations/implications – Adopting souvenirs as an object of study from this perspective has enabled the expansion of analyses on their consumption by tourists, identifying gaps of scientific interest and projecting relevance to the research.
Practical implications – Other public profiles interested in souvenirs of different types and in consuming them for different purposes and in different places cannot be ignored. However, this qualitative research identified tourists who clearly demonstrated a desire to consume these categories of museum souvenirs.
Originality/value – The approach gives the article an innovative character and possibilities for theoretical and methodological contributions to future studies, such as theoretical dialogues with authors from the field of anthropology, with the existing theory on souvenirs and their consumption in tourism. Furthermore, it stands out from the most recurrent perspectives found in the literature on the subject in the area of tourism, as it seeks to deepen the understanding of the production of meanings.
Abreu, R. (2013). A metrópole contemporânea e a proliferação dos museus-espetáculo. Anais do Museu Histórico Nacional, 44, 53-73.
Appadurai, A. (2008). A vida social das coisas: as mercadorias sob uma perspectiva cultural. Niterói: Editora da Universidade Federal Fluminense.
Araújo, B. S. R. (2010). O conceito de aura, de Walter Benjamin, e a indústria cultural. Pós - Revista do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo da FAUUSP, 17(28), 120-143.
Barbosa, L., & Campbell, C. (2006). Cultura, consumo e identidade. Rio de Janeiro: Editora FGV.
Bauman, Z. (2008). Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadoria. Rio de Janeiro: Zahar.
Benjamin, W. (1987). A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: Benjamin, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 3rd ed. São Paulo: Editora Brasiliense.
Boni, V., & Quaresma, S. J. (2005). Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevistas em Ciências Sociais. Em Tese, 2(1), 68-80.
Brandão, C. R. (2007). Reflexões sobre como fazer trabalho de campo. Sociedade e Cultura, 10(1), 11-27.
Cabral, M. (2008). O Museu da República e a sua política da memória. In: Chagas, M. S., Bezerra, R. Z., & Benchetrit, S. F. (Orgs.). A democratização da memória: a função social dos museus ibero-americanos. Anais do Museu Histórico Nacional, 213-218.
Campbell, C. (2001). A ética romântica e o espírito do consumismo moderno. Rio de Janeiro: Rocco.
Chagas, M. S. (2009). No museu com a turma do charlie brown. Cadernos de Sociomuseologia, 2(2), 49-65.
Douglas, M., & Isherwood, B. (2013). O mundo dos bens: para uma antropologia do consumo. Rio de Janeiro: Editora UFRJ.
Evans-Pritchard, E. E. (2013). Os Nuer: uma descrição do modo de subsistência e das instituições políticas de um povo nilota. São Paulo: Perspectiva.
Freire-Medeiros, B., & Castro, C. (2007). A cidade e seus suvenires: o Rio de Janeiro para o turista ter. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo, 1(1), 34-53.
Funari, P. P., & Carvalho, A. V. (2011). Patrimônio cultural, diversidade e comunidade. Primeira Versão (IFCH-UNICAMP), 143, 1-69.
Gastal, S. (2005). Turismo, imagens e imaginários. São Paulo: Aleph.
Godoy, K. E. (2010). Turistificação dos museus no Brasil: para além da construção de um produto cultural. Anais do Museu Histórico Nacional, 42, 197-209.
Godoy, K. E., & Leite, I. S. (2019). Turismo e fotografia: um estudo bibliométrico sobre o uso de metodologias de análise da imagem nas pesquisas em turismo. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo, 13(3), 71- 91.
Godoy, K. E., & Luna, S. B. (2018). Os museus e as políticas de estetização das cidades: controvérsias entre a turistificação de espaços públicos e o papel social das instituições museológicas. ICOMOS, 2018, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte, 2018.
Godoy, Karla Estelita; Luna, Sarah Borges . POLÍTICAS DE ESTETIZAÇÃO DAS CIDADES: controvérsias entre o papel social dos museus e a turistificação de espaços públicos. In: Ciência Brasileira: Múltiplos olhares - Arquitetura, Urbanismo, Engenharia Civil, Cidades e Mobilidade. Anais... Recife (PE): Even3, 2023. Disponível em: https://www.even3.com.br/ebook/cb-arquitetura-urbanismo-engenhariacivil-cidades-mobilidade-1/598921. Godoy, K. E., & Morettoni, M. (2017). Aumento de público em museus: a visitação turística como realidade controversa. Caderno Virtual de Turismo, 17(2), 133-147.
Godoy, K. E., Vidal, L. S., & Mees, L. A. L. (2019). Revista Iberoamericana de Turismo- RITUR, 9, 21-34.
Gomes, L, G., & Barbosa, L. (2004). Dossiê: por uma antropologia do consumo. Antropolítica: Revista Contemporânea de Antropologia, 17, 9-90.
Gomes, L. G. (2007). Fansites ou o “consumo da experiência” na mídia contemporânea. Horizontes Antropológicos, 13(28), 313-344.
Gordon, B. (1985). The suvenir: messenger of the extraordinary. The Journal of Popular Culture, 20(3), 135-146.
Horodyski, G. S., Manosso, F. C., & Gândara, J. M. G. (2014). A pesquisa narrativa na investigação das experiências turísticas relacionadas ao consumo de suvenir: uma abordagem fenomenológica. Revista Turismo Em Análise, 25(1), 203-230.
Leite, I. S. (2019). Hospitalidade em museus: a representação imagética da hospitalidade no Museu de Arte do Rio (MAR). Orientação: Karla Estelita Godoy. Dissertação (Mestrado em Turismo) - Programa de Pós-Graduação em Turismo, Universidade Federal Fluminense, Niterói.
Lipovetsky, G., & Serroy, J. (2015). A estetização do mundo: viver na era do capitalismo artista. São Paulo: Companhia das Letras.
Machado, P. S., & Siqueira, E. D. (2008). Turismo, consumo e cultura: significados e usos sociais do suvenir em Petrópolis – RJ. In: V Seminário de Pesquisa em Turismo do MERCOSUL – Semintur, 2008, Caxias do Sul. Anais. [...]. Caxias do Sul.
Malinowski, B. (2018). Argonautas do Pacífico Ocidental: um relato do empreendimento e da aventura dos nativos nos arquipélagos da Nova Guiné melanésia. São Paulo: Ubu Editora.
Mauss, M. (2003). Ensaio sobre a dádiva. In: Mauss, M. Sociologia e antropologia. São Paulo: CosacNaify, 183-314.
Miller, D. (2013). Trecos, troços e coisas: estudos antropológicos sobre a cultura material. Rio de Janeiro: Zahar.
Morgan, N., & Pritchard, A. (2005). On suvenirs and metonymy: narratives of memory, metaphor and materiality. Tourist Studies, 5(1), 29-53.
Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. 2nd ed. Thousand Oaks, CA, US: Sage Publications.
Paula, T. M. de; MECCA, M. S. (2014). O suvenir como objeto de estudo nos periódicos científicos de turismo e nos programas de turismo stricto sensu no Brasil. In: XI Seminário da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação. Anais. [...]. Ceará, set., 2014.
Reis, J. R. (2008). Lembrei-me de você: o consumo de suvenires atribuindo significado à viagem turística. In: V Seminário da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduacão. Anais. [...]. Belo Horizonte.
Ruschmann, D. (1999). Turismo e planejamento sustentável: a proteção ao meio ambiente. Campinas: Papirus.
Sahlins, M. (2003). La penseé bourgeoise: a sociedade ocidental enquanto cultura. In:______. Cultura e razão prática. Rio de Janeiro: Zahar, 166-202.
Schlüter, R. (1998). The role of t-shirts in the creation of tourist destination images.
Estudios y Perspectivas en Turismo, v. 7, p. 5-23.
Silveira, F. L. A. de; Lima Filho, M. F. (2005). Por uma antropologia do objeto documental: entre a “a alma nas coisas” e a coisificação do objeto. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, 11(23), p. 37-50.
Siqueira, E. D., Siqueira, D. C. O. (2013). Etnocentrismo e imaginário nos discursos midiáticos sobre Paris. Conexão – Comunicação e Cultura, UCS, Caxias do Sul, 12(23).
Steward, S. (1993). On longing: Narrativesof the miniature, the gigantic, the suvenir, the collection. Durham, NC: Duke University Press.
Swanson, K. K.; Horridge, P. E. (2006). Travel motivations as suvenir purchase indicators. Tourism Management, v. 27, p. 671-683.
Swanson, K. K.; Timothy, D. J. (2012). Suvenirs: Icons of meaning, commercialization and commoditization. Tourism Management, v. 33, p. 489-499.
Vidal, L. S. (2019). Consumo, significados e representações dos suvenirs de museus. Orientadora: Karla Estelita Godoy. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Turismo). Faculdade de Turismo e Hotelaria, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 79 p. Recuperado de: https://app.uff.br/riuff/handle/1/22138.
Copyright (c) 2025 Turismo: Visão e Ação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Turismo: Visão e Ação, linked to the Graduate Program in Tourism and Hospitality - Master's and Ph.D., is a scientific journal published in a continuous flow system, with an interdisciplinary and international scope. According to Qualis/CAPES criteria (2017-2020), it is classified as 'A3' in the fields of Administration, Accounting Sciences, and Tourism. Registered with ISSN number 1983-7151, Tourismo: Visão e Ação began its activities in 1998 with printed publications in English and Portuguese. In 2008, it transitioned to an online publication, expanding its reach to a broader audience. It maintains a policy of being an open-access journal without submission or access fees. The abbreviated title for the journal is Tur., Visão e Ação, commonly used in bibliographies, footnotes, references, and bibliographic captions.
Universidade do Vale do Itajaí- Quinta Avenida, 1100, bloco 7, CEP: 88337-300, Balneário Camboriú, SC – Brasil. Tel.: +55 47 3261-1315, e-mail: revistaturismo@univali.br