• Abstract

    The Perception of Visitors Regarding the Preserved Built Cultural Heritage: A Study of Three Restored Churches in Ouro Preto and Mariana, Minas Gerais

    Published date: 21/04/2025

    Purpose – This article investigates visitors' perceptions of preserved cultural heritage buildings, focusing on three recently restored churches in Minas Gerais, located in the cities of Ouro Preto and Mariana, as there are no contemporary studies that indicate how heritage restoration influences visitors' experiences.

    Design/methodology/approach – The research is based on visitors' comments on the Tripadvisor platform, which were collected and analyzed through Discursive Textual Analysis, aiming to understand how the conservation processes affected visitors' experiences before, during, and after the restoration. The methodology adopted involved web scraping for data collection and the subsequent categorization of the comments.

    Findings – Before the restoration, visitors expressed dissatisfaction with the poor state of preservation of the buildings, highlighting the historical and cultural significance of the churches. During the process, the lack of information regarding the works and timelines negatively impacted visitors' experiences. After the restoration, visitors emphasized the importance of valuing preserved cultural heritage and recommended visiting the sites.

    Research limitations/implications – Therefore, it is suggested that conservation projects include "open restoration" practices and communication strategies that keep visitors informed throughout the process.

    Practical implications – The conclusion is that tourists' perceptions of the conservation status of cultural heritage have a direct impact on the quality of their visiting experience.

    Originality/value – The study reinforces the importance of heritage education and balanced management that considers both preservation and tourism development in the cities of Ouro Preto and Mariana.

  • References

    Antunes, N. M. B, Ramos, C. M. Q., & Sousa, C. M. R. (2018). A experiência turística nas redes sociais: Motivações, implicações e impactos da geração de conteúdo. Dos Algarves: A Multidisciplinary e-Journal, 32, 20-37.

    Augusto, L. (2023). Hotéis projetam lotação máxima em Ouro Preto na Semana Santa. https://www.em.com.br/app/noticia/gerais/2023/04/06/interna_gerais,1478245/hoteis-projetam-lotacao-maxima-em-ouro-preto-na-semana-santa.shtml

    Arquidiocese de Mariana. (2024). História. https://arqmariana.com.br.

    Ashworth, G. J., & Tunbridge, J. E. (2000). The Tourist-Historic City: Retrospect and Prospect of Managing the Heritage City. Pergamon.

    Associação Circuito do Ouro. (2024). O Circuito e seus roteiros. https://circuitodoouro.tur.br/sobre-o-circuito-do-ouro/

    Bardin, L. (2011). Análise de Conteúdo. Edições 70.

    Barreto, R. T. S., & Vieira, J. B. (2019). Governança, gestão de riscos e integridade. Brasília: Enap.

    Benoit, A., & Frajndlich, R. U. (2019). A extinta pureza: a igreja da Pampulha e as capelas de Ouro Preto (Brasil). Oculum ensaios, 16(2), 291-310.

    Bojanoski, S. de F., Ferreira Michelon, F., & Bevilacqua, C. (2017). Os termos preservação, restauração, conservação e conservação preventiva de bens culturais: uma abordagem terminológica. Calidoscópio, 15(3), 443-454.

    Borges, J. L., Perinotto, A. R. C., & Braga, S. S. (2024). O uso de técnicas de crowdsourcing, Big Data e análise de redes aplicadas à demanda turística. Marketing & Tourism Review, 9(1), 1-39.

    Braga, S. S., Gonçalves, M. F., Bomfim, A. R., Jotta, C. A., & Borges, J. (2023). Percepção dos visitantes em relação aos museus de arte vinculados ao Instituto Brasileiro de Museus. Dos Algarves: Tourism, Hospitality & Management Journal, 43, 66-85.

    Brasil, Ministério do Turismo. (2010a). Turismo Religioso: orientações básicas. 2. ed. Brasília: Ministério do Turismo. https://www.gov.br/turismo/pt-br/centrais-de-conteudo-/publicacoes/segmentacao-do-turismo

    Brasil, Ministério do Turismo. (2010b). Segmentação do Turismo - Marcos Conceituais. 2. ed. Brasília: Ministério do Turismo. https://www.gov.br/turismo/pt-br/centrais-de-conteudo-/publicacoes/segmentacao-do-turismo

    Brasil, Ministério do Turismo. (2010c). Turismo Cultural: orientações básicas. 2. ed. Brasília: Ministério do Turismo. https://www.gov.br/turismo/pt-br/centrais-de-conteudo-/publicacoes/segmentacao-do-turismo

    Bruce, G. S., Guimarães, M. R. C., & Teixeira, M. A. S. B. (2023). Interpretação patrimonial turística: potencial das ruas e avenidas do entorno do Paço da Liberdade Manaus-AM. Caderno Virtual de Turismo, 23(3), 83-93.

    Campomori, M. J. L. (2018). Arquitetura em minas gerais: cenário e agente da formação de uma cultura. Estudos sobre Belo Horizonte e Minas Gerais nos trinta anos do BDMG Cultural, 1, 309-324.

    Camprubí, R., Guia, J. & Comas, J. (2013). The new role of tourists in destination image formation. Current Issues in Tourism, 16(2), 203-209.

    Caregnato, R. C. A., & Mutti, R. Pesquisa qualitativa: análise de discurso versus análise de conteúdo. Texto Contexto Enferm, 15(4), 679-84.

    Carneiro, L. C. C. F. (2020). Breve notícia da restauração do Santuário Arquidiocesano de Nossa Senhora da Conceição, em Ouro Preto – MG. Santuário da Paróquia de Nossa Senhora da Conceição, em Ouro Preto. https://paroquiaconceicaoop.com.br/artigos/restauracao-do-santuario-arquidiocesano-de-nossa-senhora-da-conceicao-em-ouro-preto-mg/

    Coelho, C. M. T., Silva, E. E. C., & Zouian, R. S. (2020). Pavilhão Mourismo: desafios para sua preservação. História, Ciência, Saúde – Manguinhos, 27(2), 565-582.

    Filieri, R., Acikgoz, F., Ndou, V., & Dwivedi, Y. (2021). Is TripAdvisor still relevant? The influence of review credibility, review usefulness, and ease of use on consumers’ continuance intention. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 33(1), 199-223.

    Fonseca, M. C. L. (2001). Referências culturais: base para novas políticas de patrimônio. Políticas Sociais: Acompanhamento e Análise, 2, 111-120.

    Fonseca, M. C. L. (2005). O Patrimônio em Processo: Trajetória da Política Federal de Preservação no Brasil. Editora UFMG.

    Garrod, B., & Fyall, A. (2000). Managing heritage tourism. Annals of Tourism Research, 27(3), 682-708.

    Gomes, M. A., & Braga, S. C. (2019). Visitação em sítios históricos após restaurações: estudo de caso em Portugal. Journal of Heritage Tourism, 14(4), 372-387.

    Instituto Estrada Real. (2024). A Estrada Real – História. https://institutoestradareal.com.br/

    Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional (IPHAN). (2024). Igreja da Sé de Mariana. http://portal.iphan.gov.br/pagina/detalhes/272

    Instituto Pedra. (2024) Igreja de São Francisco de Assis. https://institutopedra.org.br/projetos/igreja-de-sao-francisco-de-assis-e-casa-do-conde-de-assumar-museu-de-mariana/

    Leask, A., & Fyall, A. (2006). Managing World Heritage Sites. Butterworth-Heinemann.

    Lowenthal, D. (1998). The Heritage Crusade and the Spoils of History. Cambridge University Press.

    Malta, E. (2023). Patrimônio, consumo cultural e espaço público em Ouro Preto/MG: mudanças e permanências. 47ª Reunião Anual da ANPOCS. Em pré-impressões SciELO. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.6999

    McKercher, B., & Du Cros, H. (2002). Cultural Tourism: The Partnership Between Tourism and Cultural Heritage Management. Haworth Hospitality Press.

    Mello, G. N. A., Bremer, C. F., Bomfim, C. M. B., & Santos, F. F. (2020). Arquitetura vernácula nas cidades históricas. Levantamentos de danos em edificações tombadas: estudo de caso da igreja Nossa Senhora do Rosário em Caeté. Brazilian Journal of Development, 6(4), 17269-17282.

    Melo, E. C., Gonçalves, M. F., Braga, S. S., e Silveira, A. D. F. S., & Costa, D. D. (2022). Tourism, Contradiction, and Afro-Religious (In)Visibility. Promoting Social and Cultural Equity in the Tourism Sector, IGI Global, 1, 10-20.

    Mendes, F. A., Rodríguez, L. P., & Torres, M. R. (2020). Sinalização e comunicação em sítios arqueológicos restaurados: impacto na percepção do visitante. Revista Latinoamericana de Patrimonio, 8(2), 58-72.

    Moraes, R., & Galiazzi, M. C. (2006). Análise Textual Discursiva. Editora Unijuí.

    Moser, G., Carvalho, V. M. (2021). Intermitências na gestão pública em turismo: um estudo sobre o patrimônio cultural edificado de Blumenau e políticas públicas voltadas ao turismo. Turismo Visão e Ação, 23(2), 391-414.

    Nogueira, A. G. R. (2020). O lugar do Ceará nas políticas de preservação do patrimônio cultural nos anos 1980: entre os domínios da cultura e a emergência do turismo. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, 28, d2e36.

    Oliveira, T. D., Mussi, A. Q., & Engerroff, F. Z. (2020). A preservação do patrimônio arquitetônico e suas relações com o planejamento e desenvolvimento urbano. Revista Missioneira, 22(1), 23-34.

    Oliveira, M. A. R., & Campos, A. A. (2010). Barroco e Rococó nas igrejas de Ouro Preto e Mariana. Brasília, DF: IPHAN, Programa Monumenta.

    Patissi, E., & Neves, R. B. (2023). Políticas públicas sustentáveis para o patrimônio cultural edificado, estudo das contribuições de modelos de conservação preventiva aplicados no Brasil e Espanha. MIX Sustentável, 9(4), 157-169.

    Ponzini, D., & Rossi, U. (2010). Becoming a Creative City: The Entrepreneurial Mayor, Network Politics and the Promise of an Urban Renaissance. Urban Studies, 47(5), 1037-1057.

    Poria, Y., Reichel, A., & Biran, A. (2006). Heritage site management: Motivations and expectations. Annals of Tourism Research, 33(1), 162-178.

    Prefeitura Municipal de Ouro Preto (PMOP). (2024). Matriz Nossa Senhora da Conceição de Ouro Preto. https://ouropreto.mg.gov.br/turismo/atrativo-item/581

    Rafael, C., & Almeida, A. (2017). Impacto da informação online na formação da imagem de destino virtual. Dos Algarves: Tourism, Hospitality & Management Journal, 23, 27-50.

    Ruiz, T. C. D., Akel, G. M., & Domareski, V. H. (2021). Netnografia: um panorama da sua aplicabilidade nas pesquisas em turismo. Turismo Visão e Ação, 23(2), 458-474.

    Santana, A. A., Nussbaumer, G. M. (2019). Públicos e “não públicos” da cultura e das artes. Sala Preta, 19(2), 150-162.

    Sant’anna, M. (2015). Preservação como prática: sujeitos, objetos, concepções e instrumentos. In: Rezende, M. B., Grieco, B., Teixeira, L., Thompson, A. (Orgs.). Dicionário IPHAN de Patrimônio Cultural. Rio de Janeiro; Brasília: IPHAN/DAF/Copedoc (termo-chave: Preservação).

    Santos, A. R., Sousa, R. S., & Galiazzi, M. C. (2017). A análise textual discursiva na pesquisa em educação química: a categorização como possibilidade de ampliação de horizontes. Iniciação & Formação Docente, 4(2), 167-178.

    Silva, E. Z., & Telles, N. Z. (2022). Restauro aberto: uma experiência para a valorização e conservação de patrimônio artístico-cultural. Brazilian Journal of Development, 8(1), 492-507.

    Staiff, R., Bushell, R., & Kennedy, P. (2002). Heritage Interpretation and Visitor Perceptions. Journal of Heritage Tourism, 7(2), 91-104.

    Timothy, D. J., & Boyd, S. W. (2003). Heritage Tourism. Prentice Hall.

    UNESCO Organização das Nações Unidas para a Educação, Ciência e Cultura (2016). Sustainable Tourism and Heritage Management in the Urban World Heritage Sites: a review of case studies and examples. UNESCO World Heritage Centre.

    Viñas, S. M. (2021). Teoria Contemporânea da restauração. SciELO-Editora UFMG.

Turismo: Visão e Ação

Turismo: Visão e Ação, linked to the Graduate Program in Tourism and Hospitality - Master's and Ph.D., is a scientific journal published in a continuous flow system, with an interdisciplinary and international scope. According to Qualis/CAPES criteria (2017-2020), it is classified as 'A3' in the fields of Administration, Accounting Sciences, and Tourism. Registered with ISSN number 1983-7151, Tourismo: Visão e Ação began its activities in 1998 with printed publications in English and Portuguese. In 2008, it transitioned to an online publication, expanding its reach to a broader audience. It maintains a policy of being an open-access journal without submission or access fees. The abbreviated title for the journal is Tur., Visão e Ação, commonly used in bibliographies, footnotes, references, and bibliographic captions.

Contact

Universidade do Vale do Itajaí- Quinta Avenida, 1100, bloco 7, CEP: 88337-300, Balneário Camboriú, SC – Brasil. Tel.: +55 47 3261-1315, e-mail: revistaturismo@univali.br

Access journal