The objective is to present the method constructed for the elaboration of a realistic simulation situation for the nursing care of people with Covid-19. This is an applied, exploratory, descriptive research, which used the steps of the Convergent Care Research and had as participants the students of the Nursing Course at Univali. Firstly, two practice scenarios were prepared for the application of the realistic simulation in accordance with the guidelines of the National League for Nursing, namely: 1) Reception and organization for the installation of the endotracheal tube; 2) aspiration of endotracheal tube secretion. Then, 30 undergraduates were selected and divided into groups of up to five components; raffled the scenarios between them; prepared the environment differently for each scenario; applied to realistic simulation that was recorded via Blackboard® environment; performed the monitoring and evaluation of the performance of the undergraduates using a checklist and, finally, the Debriefing was carried out. Considering what was proposed by the Convergent Care Research, the two simulation scenarios were considered adequate for the application of the realistic simulation, the Debriefing was positive.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção Especializada à Saúde. Departamento de Atenção Hospitalar, Domiciliar e de Urgência. Protocolo de manejo clínico da Covid-19 na Atenção Especializada. 1 ed. Brasília: Ministério da Saúde, 2020a.
ZHANG, W. Manual de Prevenção e Controle da Covid-19. 1ª ed. São Paulo: Polo Books, 2020. Disponível em: https://www.livrariapolobooks.com.br/ebook-covid-19. Acesso em: 15 maio 2020.
OMS. Organização Mundial da Saúde. Folha informativa: COVID-19 (doença causada pelo novo coronavírus), 2020. Disponível em: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019. Acesso em 26 julho 2020a.
CARVALHO, P. R. de. Profissionais de saúde precisam estar protegidos, pois fazem parte da infraestrutura de resposta a esta epidemia [Entrevista]. 2020. Disponível em:
OPAS. Organização Pan-Americana Brasil. Transmissão do SARS-CoV-2: implicações para as precauções de prevenção de infecção, 2020. Disponível em: https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/52472/OPASWBRACOVID-1920089_por.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 26 julho 2020.
SALEHI, S. et al. Coronavirus Disease 2019 (COVID-19): A Systematic Review of
Imaging Findings in 919 Patients. 2020. Disponível em:
https://www.ajronline.org/doi/full/10.2214/AJR.20.23034. Acesso em 21 mai. 2020.
CARRIEL, T. C; CARDOSO, A L. Riscos de contaminação por acidentes de trabalho com materiais pérfuro-cortantes na área da saúde. Revista Uningá, v. 54, n. 1, dez. 2017. Disponível em: http://revista.uninga.br/index.php/uninga/article/view/10. Acesso em: 07 ago. 2020.
LACERDA, R. A. Controle de infecção em centro cirúrgico: fatos, mitos e controvérsias, São Paulo: Atheneu, 2003.
SILVA, D. M. de L.; CARREIRO, F. de A.; MELLO, R. Tecnologias educacionais na assistência de enfermagem em educação em saúde: revisão integrativa. Rev. enferm. UFPE, p. 1044-1051, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/download/13475/16181. Acesso em: 26 julho 2020.
SILVA, et al. Manual do Laboratório de Habilidades e Simulação. São José do Rio Preto, 2016. p.80. Disponível em: https://faceres.com.br/wp-content/uploads/2018/10/012-Manual-Utilizacao-Laboratorios-Simulacao.pdf. Acesso em 17 de ago. 2022.
MEIRA JUNIOR, L. R. A simulação como metodologia ativa na disciplina de urgência e emergência. In: BORGES, L. A. A.; COESTER, A. (coord.). Manual de simulações em medicina de emergência. Rio de Janeiro: Atheneu, 2018. p. 5 -12.
BRASIL. Ministério da Saúde. Ministério da Educação. A aderência dos cursos de graduação em enfermagem, medicina e odontologia às diretrizes curriculares nacionais. Brasília: Ministério da Saúde, 162 p. , 2006. Disponível em: http://download.inep.gov.br/download/imprensa/2006/doc_saude.pdf. Acesso em: 10 set 2020.
BRASIL. Ministério da Saúde. Resolução Nº 573, de 31 de janeiro de 2018. Recomendações do Conselho Nacional de Saúde à proposta de Diretrizes Curriculares Nacionais (DCN) do curso de graduação Bacharelado em Enfermagem. Brasília: MS, 2018. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/48743098/do1-2018-11-06-resolucao-n-573-de-31-de-janeiro-de-2018-48742847#:~:text=1%C2%BA%20%2D%20A%20presente%20Resolu%C3%A7%C3%A3o%20institui,de%20Enfermagem%20das%20Institui%C3%A7%C3%B5es%20de. Acesso em: 10 set 2020.
UNIVALI. Projeto pedagógico de criação e implantação do curso de enfermagem. 2019. Disponível em: https://www.univali.br/graduacao/enfermagem-biguacu/projeto-pedagogico/Documents/Projeto_Pedag%C3%B3gico_Enfermagem_Bigua%C3%A7u%20(002).pdf. Acesso em: 17 set 2020
TRENTINI M, PAIM L. Pesquisa convergente-assistencial: um desenho que une o fazer e o pensar na prática assistencial em saúde-enfermagem. 2 ed. Florianópolis: Insular, 2004.
TRENTINI, M.; PAIM, L.; SILVA, D.M.G.V. O método da pesquisa convergente assistencial e sua aplicação na prática de enfermagem. Texto Contexto Enfermagem. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0104-07072017000400611&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 26 mai. 2020.
TRENTINI, M.; PAIM, L. Pesquisa em enfermagem: uma modalidade convergente-assistencial. Florianópolis (SC): Editora da UFSC. 1999.
BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução Nº 466, de 12 mbro de 2012. Brasília: MS, 2012.
SILVA, et al. Manual do Laboratório de Habilidades e Simulação. São José do Rio Preto, 2016. p.80. Disponível em: https://faceres.com.br/wp-content/uploads/2018/10/012-Manual-Utilizacao-Laboratorios-Simulacao.pdf. Acesso em 17 de ago. 2022.
JERÔNIMO, I. R. L.; el al. Uso da Simulação realísticapara aprimorar o raciocínio diagnóstico na enfermagem. Rev. de enfermagem: Esc. Anna Nery. v. 22, n. 3. 2018. Disponível em: http://www.revenf.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452018000300208&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 25 jun. 2022.
SEBOLD, L.F. et. al; S simulação realística: desenvolvimento de competência relacional e habilidade prática em fundamentos de enfermagem. Revista de enfermagem UFPE [online], v. 11, n. 10, 4184-4190p.st.2017. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/231181. Acesso em: 01 abr. 2022.
BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução Nº 510, de 07 de abril de 2016. Brasília: MS, 2016.
COFEN. Conselho Federal de Enfermagem . Resolução 564/2017. Biblioteca virtual de enfermagem. 2017. Disponível em: http://www.cofen.gov.br/resolucao-cofen-no-5642017_59145.html/. Acesso em: 02 ago. 2020.
MIRANDA, F.B.G.; MAZZO, A.; PEREIRA JUNIOR, G.A. Avaliação de competências individuais e interprofissionais de profissionais de saúde em atividades clínicas simuladas: scoping review.Interface (Botucatu). 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1414-32832018000401221&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em 30 mai. 2020.
MASSAROLI, A et al. Skills for generalist and specialist nurses working in the prevention and control of infections in Brazil. Rev. Latino-Am. Enfermagem. 2019.
Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-11692019000100323&script=sci_arttext&tlng=en. Acesso em: 26 mai. 2020.
INACSL Standards Committee. Norma de pratica recomendada INACSL: Simulation Design da Simulação. Clinical Simulation in Nursing, v.12, 2016. Disponível em: https://www.inacsl.org/INACSL/document-server/?cfp=INACSL/assets/File/public/standards/SOBP_Translation_Portuguese.pdf. Acesso em: 20 ago 2020.
NLN. National League for Nursing. NLN education competencies model. Versão A047b. 2010. Disponível em: http://www.nln.org/docs/default-source/professional-development-programs/comp_model_final.pdf?sfvrsn=4. Acesso em: 20 ago 2020.
FABRI, R.P et al. Development of a theoretical-practical script for clinical simulation.
Rev Esc Enfermagem USP. 2017. Disponível em:
https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342017000100418&lng=en&nrm=iso. Acesso em 26 mai. 2020.
ALMEIDA, R.G.S et al. Validação para a língua portuguesa da escala Student Satisfactionand Self Confidence in Learning. Rev. Latino-Am. Enfermagem. 2015.
Disponível em: scielo.br/pdf/rlae/v23n6/pt_0104-1169-rlae-23-06-01007.pdf. Acesso em: 20 mai. 2020.
BAPTISTA, R.C.N et al. Satisfação dos estudantes com as experiências clínicas
simuladas: validação de escala de avaliação. Rev. Latino-Am. Enfermagem. 2014.
Disponível em:
https://www.scielo.br/pdf/rlae/v22n5/pt_0104-1169-rlae-22-05-00709.pdf. Acesso em
mai. 2020.
ALMEIDA, R.G.S et al. Validation to Portuguese of the Debriefing Experience Scale.
Rev Bras Enfermagem. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/reben/v69n4/0034-7167-reben-69-040705.pdf. Acesso em 20
mai. 2020.
BOOSTEL, R et al. Stress of nursing students in clinical simulation: a randomized
clinical trial. Rev Bras Enfermagem. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0034-71672018000300967&script=sci_arttext&tlng=en. Acesso em: 15 ago. 2020.
FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. 3 ed. Porto Alegre: Artmed, 2017.
The Brazilian Journal of Social Technologies is a Qualis B1 publication, according to the Qualis Periódicos CAPES 2017-2020 classification.
The Brazilian Journal of Social Technologies aims to disseminate scientific knowledge through a biannual publication, which is characterized by multithematic and interdisciplinary content aimed, preferably, at the dissemination of work developed by the country's Professional Master's Degrees, in the form of products or processes that can be characterized as Social Technologies. Currently the editors are professors Carlos Roberto Praxedes dos Santos (Public Policy Management) and Graziela Liebel (Health and Work Management).