The theme of this work is transmedia education and the use of accessible technologies, focusing on the production of videos related to the history and culture of the city of Itajaí/SC. The objective is to develop transmedia education proposals aimed at high school, using accessible technologies and promoting the production of videos in schools. This approach is directly linked to the New High School Life Project (BNCC), which aims to engage students in activities that promote self-knowledge, reflection and preparation for professional and social challenges. By exploring the culture and history of Itajaí, students develop important skills, such as research, storytelling and media production, in addition to strengthening their sense of belonging to the local community. The use of transmedia narratives, which expand the content through different platforms, is aligned with the student protagonism encouraged by the Life Project, allowing students to be active agents of their learning. The development of these media production skills not only enriches learning, but also contributes to the construction of a Life Project that reflects the aspirations and responsibilities of high school students.
ALMEIDA, A. C. P. Produção de vídeos em sala de aula: uma proposta de uso pedagógico de celulares e câmeras digitais. Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia, Canoas, v. 2, n. 1, p. 1-13, 2013.
ALVES, M. N.; FONTOURA, M.; ANTONIUTTI, C. L. Mídia e produção audiovisual: uma introdução. 2ª ed. Curitiba: Ibpex, 2011.
BERTOLINI, H. Marejada, festa portuguesa e do pescado em Santa Catarina: na invenção da tradição, a construção da identidade açoriana. Projeto de pesquisa da Univali (Universidade do Vale do Itajaí), 1997.
BONASIO, V. Televisão: manual de produção & direção. Belo Horizonte: Editora Leitura, 2002.
CARUSO, R. C. Vida e cultura açoriana em Santa Catarina. Florianópolis: Cultura Catarinense, 1997.
CASAGRANDE, A. L.; ALONSO, K. M.; SILVA, D. G. Base Nacional Comum Curricular e Ensino Médio: reflexões à luz da conjuntura contemporânea. Rev. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 19, n. 60, p. 407-425, jan./mar. 2019.
CONTRERAS, P. E. O.; ELLENSOHN, R. M.; BARIN, C. S. Produção de vídeos na perspectiva da aprendizagem multimídia. CINTED-UFRGS, v. 15, n. 2, p. 1-10, 2017.
CORRÊA, E. C. D. A narrativa transmídia como estratégia de incentivo à leitura. Texto Digital, Florianópolis, Santa Catarina, v. 10, n. 2, p. 98-113, jul./dez. 2014.
DICKINSON-DELAPORTE, S.; GUNNESS, A.; MCNAIR, H. Engaging higher education learners with transmedia play. Journal of Marketing Education, v. 42, n. 2, p. 123-133, 2018. DOI: 10.1177/0273475318775138.
FERREIRA, A. P. F.; FERREIRA, P.; MARQUES, C. G. A narrativa transmedia na educação: impacto na motivação dos alunos e práticas pedagógicas. Education in the Knowledge Society, p. 1-10, 2021.
FREIRE, M. M. Transmedia storytelling: from convergence to transliteracy. D.E.L.T.A., 36 (3), p. 1-22, 2020.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Cidade de Itajaí/SC. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/sc/itajai.html. Acesso em 05 out. 2024.
JENKINS, H. Cultura da convergência. 3ª ed. São Paulo: Aleph, 2022.
KELLISON, C. Produção e direção para TV e vídeo: uma abordagem prática. Rio de Janeiro: Elsevier, 2007.
KNOW, Y-S.; BYUN, D. H. An exploration of the limitations of transmedia storytelling: Focusing on the entertainment and education sectors. Journal of Media and Communication Studies, v. 10(4), p. 25-33, 2018.
LEMOS JÚNIOR, U. Documentário transmídia e dispositivos tecnológicos como estratégia de comunicação e sensibilização em temas sociais. GIS - Gesto, Imagem e Som - Revista De An-tropologia, São Paulo, 9 (1), p. 1-18: e-213136, 2024.
LENZI, R. M.(org.). Itajaí outras histórias. Itajaí: Fundação Genésio Miranda Lins, 2002.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (MEC). Base Nacional Comum Curricular (BNCC) [2017]. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br. Acesso em: 07 out. 2024.
MONTAÑO, S. Plataformas de vídeo: apontamentos para uma ecologia do audiovisual da web na contemporaneidade. Porto Alegre: Sulina, 2015.
MUSBURGER, R. B. Roteiro para mídia eletrônica: TV, rádio, animação e treinamento corporativo. Rio de Janeiro: Elsevier, 2008.
OECHSLER, V.; FONTES, B. C.; BORBA, M. C. Etapas da produção de vídeos por alunos da educação básica: uma experiência na aula de matemática. Revista Brasileira de Educação Básica – RBEB, v. 1, n. 2, p. 80-89, jan./mar. 2017.
PALIOURA, M.; DIMOULAS, C. Digital storytelling in education: a transmedia integration approach for the non-developers. Education Sciences, v. 12, n. 559, p. 1-33, 2022.
RAYBOURN, E. M. A new paradigm for serious games: Transmedia learning for more effective training and education. Journal of Computational Science, 5, p. 471-481, 2014.
RHODEN, J. L. M.; ZANCAN, S. A perspectiva da abordagem qualitativa narrativa de cunho sociocultural: possibilidade metodológica na pesquisa em educação. Educação, Santa Maria, v. 45, p. 1-22, 2020.
RUBIN, P. Análisis de la producción de videos para YouTube sobre televisión de espectáculo como mediatizaciones transmedia. Dixit, v. 37, n. 2, p. 15-28, jul.-dez. 2023.
RYAN, M. L. Mundos transmídia. In.: DINIZ, T. F. N.; RAMAZZINA-GHIRARDI, A. L.; FI-GUEIREDO, C. A. P. (org.). Intermidialidade: cinema e adaptação – palavra e imagem – trans-mídia(lidade). Montes Claros: Editora Unimontes, 2024, p. 160-182.
SCOLARI, C. A. Narrativas transmedia: cuando todos los médios cuentan. Barcelona: Deusto, 2013.
SCOLARI, C. A.; RODRÍGUEZ, N. L.; MASANET, M. Transmedia Education: from the con-tents generated by the users to the contents generated by the students. Revista Latina de Comu-nicación Social, 74, p. 116-132, 2019. DOI: 10.4185/RLCS-2018-1324en. Acesso em: 28 ago. 2024.
VARGAS, A.; ROCHA, H. V.; FREIRE, F. M. P. Promídia: produção de vídeos digitais no contexto educacional. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 5, n. 2, 2007. DOI: 10.22456/1679-1916.14199.
VIEIRA, A. M. D. P.; MUNARO, A. C. A narrativa transmídia no processo de ensino e aprendizagem de adolescentes. EccoS – Revista Científica, São Paulo, n. 48, p. 317-337, jan./mar. 2019.
The Brazilian Journal of Social Technologies is a Qualis B1 publication, according to the Qualis Periódicos CAPES 2017-2020 classification.
The Brazilian Journal of Social Technologies aims to disseminate scientific knowledge through a biannual publication, which is characterized by multithematic and interdisciplinary content aimed, preferably, at the dissemination of work developed by the country's Professional Master's Degrees, in the form of products or processes that can be characterized as Social Technologies. Currently the editors are professors Carlos Roberto Praxedes dos Santos (Public Policy Management) and Graziela Liebel (Health and Work Management).