TRANSCOMPLEXITY AS A HERMENEUTIC BIAS FOR UNDERSTANDING THE CONTEMPORARY WORLD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14210/nej.v29n1.p77-99

Keywords:

Hermeneutics, Complexity, Transdisciplinarity, Transcomplexity, Contemporary World

Abstract

Contextualization: Living life in this contemporary world can be an immense challenge, given the numerous demands for understanding that current experiences have brought into the lives of all human beings. The solidity of the past no longer seems to account for the reality of the present. Social, cultural, and existential transformations imply new translations of reality.

Objective: The article aims to present transcomplexity as a possibility for interpreting the contemporary world. Thus, this proposal is used as a key to reading a world marked by transience, impermanence, and many uncertainties.

Method: The research employs the inductive method, having a speculative-argumentative nature based on literature review. Consolidated works of authors such as Wittgenstein and Schleiermacher are used to support the role of hermeneutics, and Morin, Nicolescu, and González are referenced to sustain the role of complexity, transdisciplinarity, and transcomplexity, respectively, in understanding the world today.

Results: The article supports the notion that hermeneutics, as an exercise in interpreting the world, occurs as complexity and transdisciplinarity unite to translate what the world and things are. This is more evident when considering the realm of education and all its intricacies.

Author Biographies

Joel Cezar Bonin, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe

Doutor em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (2020). Mestre em Filosofia pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2008) e graduado em Filosofia pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (1997). Professor no Mestrado Acadêmico em Desenvolvimento e Sociedade (PPGDS), na linha de pesquisa "Sociedade, Cidadania e Segurança", e no Mestrado Profissional em Educação Básica, na linha de pesquisa "Políticas Públicas e Gestão da Educação", ambos da da UNIARP. 

Levi Hulse, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe

Doutor e Mestre em Ciência Jurídica pela Universidade do Vale do Itajaí- UNIVALI - SC. Bacharel em Direito pela Fundação Universidade Regional de Blumenau FURB (2010) e graduado em História pela Fundação Universidade Regional de Blumenau FURB (2006). Advogado com a OAB/SC 31.986. Coordenador do  Programa  de  Pós-Graduação  em  Desenvolvimento  e  Sociedade  e  Profissional ( Mestrado e Doutorado) e Professor no Programa em   Educação Básica ( Mestrado e Doutorado)    da    Universidade    Alto   Vale    do    Rio   do    Peixe – UNIARP. Editor da Revista Ponto de Vista Jurídico – UNIARP. E-mail: levi@uniarp.edu.br. https://orcid.org/0000-0002-9974-6325. O autor agradece ao Fundação de Amparo à Pesquisa e Inovação de Santa Catarina através do edital 054/2022, pelo apoio financeiro.

Juan Miguel Gonzalez Velasco, Universidad Mayor de San Andrés

Doctor en Educación. Profesor de la Universidad Mayor de San Andrés – UMSA, La Paz, Bolívia. Actualmente es docente titular y coordinador del Centro de seguimiento y Gestión de la Calidad de la
Universidad Mayor de San Andrés; Profesor, investigador y conferencista internacional en temas educativos; Preside la Cátedra de Complejidad y Transdiciplinariedad Educativa para 87 países y es miembro del Comité Académico Internacional del instituto Peruano del Pensamiento Complejo ‘Édgar Morín’, entre otros. También es docente e investigador asociado a nivel doctoral y postdoctoral de Unisimón. 

References

ALDEMAN, Miriam. Visões da Pós-Modernidade: discursos e perspectivas teóricas. Revista Sociologias. Porto Alegre, ano 11, nº 21, jan./jun. 2009, p. 184-217 Disponível em https://www.scielo.br/j/soc/a/QwYJCDbXhf6gHFcQqvKtbTD/?lang=pt&format=pdf Acesso em 05 Mar. 2023

ARAÚJO, Sônia Maria da Silva. Dilthey e a hermenêutica da vida. Crítica – Cadernos de Educação | FaE/PPGE/UFPel | Pelotas [28]: 235 - 254, janeiro/junho 2007. Disponível em https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/download/1802/1682 Acesso em 01 Fev. 2023.

GONZÁLEZ, Juan. Teoría Educativa Transcompleja. Barranquilla: Universidad Simón Bolivar Tomo I. 2012.

GONZÁLEZ, Juan. Aula Mente Social. Barranquilla: Universidad Simón Bolívar Tomo III. 2013.

GONZÁLEZ, Juan. Religaje Educativo. Barranquilla: Universidad Simón Bolívar Tomo V. 2015.

HÜLSE, L.; PASOLD, C. L. Corporação de Mondragon e a Sustentabilidade. Revista Justiça do Direito, [S. l.], v. 36, n. 1, p. 30-44, 2022. DOI: 10.5335/rjd.v36i1.12519. Disponível em: https://seer.upf.br/index.php/rjd/article/view/12519. Acesso em: 19 mar. 2023.

MAUTONE, Guilherme. O Trabalho sobre si Mesmo: reflexões sobre o legado de Wittgenstein para a filosofia da arte e a educação artística. Educação & Realidade, v. 45, n. 3, 2020. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/106079 Acesso em: 5 mar. 2023.

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Tradução de Eliane Lisboa. Porto Alegre, Ed. Sulina, 2005.

MORIN, Edgar. La Vía para el Futuro de la Humanidad. Madrid: Paidós. 2011.

NICOLESCU, Basarab. Quést-ce que la réalité? Montreal: Liber. 2009.

SCHLEIERMACHER, Friedrich. Hermenêutica – arte e técnica da interpretação. Trad. de Celso Reni Braide. Petrópolis, RJ, Vozes, 1999.

SILVA, Igor de Benedetto e; BONIN, Joel Cezar. O papel da Hermenêutica no pensamento filosófico contemporâneo. Azusa: Revista de Estudos Pentecostais, Joinville, v. 7, n.2, p. 193-210, jul./dez. 2016. Disponível em: http://azusa.faculdaderefidim.edu.br/index.php/azusa/article/view/153 Acesso em 04 Mar. 2023.

WITTGENSTEIN, Ludwig. Tractatus Logico-philosophicus. Trad. Luiz H. Lopes dos Santos, São Paulo, Edusp: 1993.

Published

2024-05-21

How to Cite

BONIN, J. C.; HULSE, L.; VELASCO, J. M. G. TRANSCOMPLEXITY AS A HERMENEUTIC BIAS FOR UNDERSTANDING THE CONTEMPORARY WORLD . Journal of Law Studies, Itajaí­ (SC), v. 29, n. 1, p. 77–99, 2024. DOI: 10.14210/nej.v29n1.p77-99. Disponível em: https://periodicos.univali.br/index.php/nej/article/view/20234. Acesso em: 28 jun. 2024.

Issue

Section

Artigos