SUSTENTABILIDADE E DIREITOS HUMANOS: PERCEPÇÃO DOS ESTUDANTES DO ENSINO MÉDIO DO MUNICÍPIO DE CAÇADOR-SC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14210/rdp.v18n2.p284-309

Keywords:

Sustainability, Human Rights

Abstract

Contextualization: This article is the result of a research conducted in the municipality of Caçador, in the State of Santa Catarina, Brazil, focusing on high school students' perception of sustainability and human rights issues.

Objectives: The research presented here was funded by Fapesc (Foundation for Research and Innovation of the State of Santa Catarina) and aimed to investigate the overall understanding of high school students regarding the existence of the Agenda 2030 and its 17 Sustainable Development Goals (SDGs).

Methodology: The article is divided into the following elements: a) a brief overview of the history of sustainability, especially since the 20th century; b) the challenges of SDG 4 (quality education) in Brazil; c) the methodology adopted in the research; d) the dilemmas of education in the municipality of Caçador, especially in high schools; e) some graphs resulting from the conducted research, and f) final considerations. It is essential to note that the research presented here had a bibliographical methodological approach with a quantitative and qualitative data analysis.

Results: This work is analytically focused, without aiming to provide definitive answers to the main problem. The discussions here lead us to understand that education in our country is a national issue, and the reality experienced by high school students in our municipality is just an echo of a more global problem. It is further understood that education is a crucial element for social transformation to meet the demands and requirements that the Agenda 2030 sets forth failure to meet these demands could jeopardize our present and future as humanity.

Author Biographies

Levi Hulse, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe – UNIARP

Doutor e Mestre em Ciência Jurídica pela Universidade do Vale do Itajaí- UNIVALI - SC. Bacharel em Direito pela Fundação Universidade Regional de Blumenau FURB (2010) e graduado em História pela Fundação Universidade Regional de Blumenau FURB (2006). Advogado com a OAB/SC 31.986. Coordenador do  Programa  de  Pós-Graduação  em  Desenvolvimento  e  Sociedade  e  Profissional ( Mestrado e Doutorado) e Professor no Programa em   Educação Básica    da    Universidade    Alto   Vale    do    Rio   do    Peixe – UNIARP. Editor da Revista Ponto de Vista Jurídico – UNIARP. E-mail: levi@uniarp.edu.br.

Agradecimento à Fundação de Amparo à Pesquisa e Inovação do Estado de Santa Catarina - FAPESC pelo financiamento da presente pesquisa que faz parte do projeto intitulado “Direitos Humanos no ensino básico no município de Caçador: a importância do ensino de Direitos Humanos para a Sociedade”, projeto aprovado na EDITAL DE CHAMADA PÚBLICA FAPESC No 15/2021 - PROGRAMA DE CIÊNCIA, TECNOLOGIA E INOVAÇÃO DE APOIO AOS GRUPOS DE PESQUISA DA ASSOCIAÇÃO CATARINENSE DAS FUNDAÇÕES EDUCACIONAIS – ACAFE aprovado pela FAPESC. Agradecimento também à FUNIARP e UNIARP.

 

Joel Cezar Bonin, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe - UNIARP

Doutor em Filosofia pela PUC-PR. Professor do Programa de Pós-graduação - Mestrado Acadêmico Interdisciplinar em Desenvolvimento e Sociedade pela UNIARP. E-mail: joel@uniarp.edu,br

Claudio Antonio Klaus Junior, Uniarp

Graduado em Relações Internacionais pela UNINTER, Bacharel em Direito pela UNIARP e Mestre pelo Programa de Pós-graduação - Mestrado Acadêmico Interdisciplinar em Desenvolvimento e Sociedade pela UNIARP. Bolsista Capes

References

BAUMAN, Z. Globalização: As consequências humanas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1999.

CANSI, F. Água, Economia Circular E Sustentabilidade: Elementos Teóricos Para Um Ordenamento Jurídico Transnacional. Tese (Curso de Doutorado em Ciência Jurídica) - Universidad De Alicante e Universidade do Vale do Itajaí – UNIVALI. Itajaí. 2021.

CORDEIRO, S. L.; HULSE, L.; MARTINS, A. A. M.; LEHMKUHL, M. de S. O PERCURSO HISTÓRICO DA SUSTENTABILIDADE, SUAS DIMENSÕES E OBJETIVOS DE DESENVOLVIMENTO SUSTENTÁVEL. Professare, [S. l.], v. 10, n. 1, p. e2922-e2922, 2021. DOI: 10.33362/professare.v10i1.2922. Disponível em: https://periodicos.uniarp.edu.br/index.php/professare/article/view/2922. Acesso em: 30 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.33362/professare.v10i1.2922

HACHEM, D. W. A maximização dos direitos fundamentais econômicos e sociais pela via administrativa e a promoção do desenvolvimento. Revista Direitos Fundamentais & Democracia, v. 13, n. 13, p. 340-399, 2013. Disponível em: https://revistaeletronicardfd.unibrasil.com.br/index.php/rdfd/article/download/417/324/. Acesso em: 1 jul. 2023.

HUSEK, C. R. Curso de Direito Internacional Público, 14 ed. São Paulo: LTR, 2017.

MINAYO, M. C. S. Ciência, Técnica e Arte: o Desafio da Pesquisa Social. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

MIRANDA, D. A. D.; NEDER, A. A. Direitos Humanos e Desenvolvimento Sustentável na Busca de uma Justiça Fraterna Social: Reflexões em Direção à Rio +20. Direito Público, [S. l.], v. 9, n. 46, 2013. Disponível em: https://www.portaldeperiodicos.idp.edu.br/direitopublico/article/view/2095. Acesso em: 1 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.11117/22361766.46.9.2095

MUHL, E. H.; MAINARDI, E. Educação, justiça social e direitos humanos: desafios da educação escolar. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 26, n. 3, p. 738-757, 2019. DOI: 10.5335/rep.v26i3.9442. Disponível em: https://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/9442. Acesso em: 4 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.5335/rep.v26i3.9442

OLIVEIRA, Juliana Ferreira de. ODS 4 e Agenda 2030: avanços e entraves na promoção da educação de qualidade na América Latina e Brasil. 2020. Monografia (Bacharelado em Relações Internacionais) - Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2020. Disponível em: https://bdm.unb.br/bitstream/10483/28281/1/2020_JulianaFerreiraDeOliveira_tcc.pdf. Acesso em: 4 jul. 2023.

ONU. O Direito Humano à Água e Saneamento. Programa da Década da Água da ONU-Água sobre Advocacia e Comunicação (UNW-DPAC). [S.I]:[2020]. Disponível em: https://www.un.org/waterforlifedecade/pdf/human_right_to_water_and_sanitation_media_brief_por.pdf. Acesso em: 1 jul. 2023.

PIMENTEL, G. S. R. O BRASIL E OS DESAFIOS DA EDUCAÇÃO E DOS EDUCADORES NA AGENDA 2030 DA ONU. Revista Nova Paideia - Revista Interdisciplinar em Educação e Pesquisa, [S. l.], v. 1, n. 3, p. 22 - 33, 2019. DOI: 10.36732/riep.v1i3.36. Disponível em: https://ojs.novapaideia.org/index.php/RIEP/article/view/35. Acesso em: 4 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.36732/riep.v1i3.36

SIQUEIRA FERNANDES, Y.; FERRÃO CANDAU, V. M. . DIREITOS HUMANOS, DIFERENÇAS E EDUCAÇÃO: desafios para o cotidiano escolar. Momento - Diálogos em Educação, [S. l.], v. 31, n. 01, p. 40–56, 2022. DOI: 10.14295/momento.v31i01.13436. Disponível em: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13436. Acesso em: 4 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.14295/momento.v31i01.13436

WENTROBA, J.; VOGT, P.; BOTELHO, L. de L. R. OBJETIVOS DO DESENVOLVIMENTO SUSTENTÁVEL E O CONTEXTO EDUCACIONAL BRASILEIRO. Revista de Estudos Interdisciplinares, v. 5, n. 2, p. 110-124, 2023. Disponível em: https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/412. Acesso em: 04 jul. 2023

Published

2023-08-29

How to Cite

HULSE, L.; BONIN, J. C.; KLAUS JUNIOR, C. A. SUSTENTABILIDADE E DIREITOS HUMANOS: PERCEPÇÃO DOS ESTUDANTES DO ENSINO MÉDIO DO MUNICÍPIO DE CAÇADOR-SC. Revista Eletrônica Direito e Política, [S. l.], v. 18, n. 2, p. 284–309, 2023. DOI: 10.14210/rdp.v18n2.p284-309. Disponível em: https://periodicos.univali.br/index.php/rdp/article/view/19752. Acesso em: 20 may. 2024.

Issue

Section

Artigos