LEGAL COURSES: ANALYSIS OF HUMANISTIC FORMATION FROM THE PAULO FREIRE PERSPECTIVE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14210/nej.v28n1.p158-177

Keywords:

Decolonial thinking, Resolution 09/2004, Humanistic formation, Paulo Freire

Abstract

Contextualization: The marks of coloniality are present in several segments of Brazilian society and, above all, in legal education. A trace of this heritage acquired from the colonial relationship is the very structure of the legal class, in which the monopoly of the classroom space is exclusive to the teacher, which gives a secondary role to the student. In order to overcome the crisis in legal education and comply with Resolution 09/2004, which provides that Law courses must provide solid humanistic training, the objective is a decolonial analysis of the Law teaching process.

Objective: The present study will analyze a new dialogic production of knowledge through a decolonial conception in Paulo Freire's pedagogical thought, identifying a pedagogy of decoloniality as an emancipating and liberating expression. Therefore, methodologies that can be practiced in the teaching experience and in the legal curriculum that have decolonial traits and marks are sought, in an attempt to deconstruct the archaic structure that was imposed on the teaching of Law.

Methodology: The research uses the dialectical method and a literature review.

Results: As main results, there is a need for law students to assume a protagonist role within the classroom environment, so that they share that time and space with the teacher, in order to build a more meaningful training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Priscila Tinelli Pinheiro, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

Doutora e mestre em Direitos e Garantias Fundamentais pela Faculdade de Direito de Vitória (FDV); Professora Adjunta A na Universidade Federal do Mato Grosso do Sul; CPAN – Campus do Pantanal; Membro do grupo de pesquisa "Invisibilidade Social e Energias Emancipatórias em Direitos Humanos" (CNPq) da Faculdade de Direito de Vitória (FDV).

References

ABIKAIR NETO, Jorge. O professor como articulador da transdiciplinaridade dos direitos e garantias fundamentais nos cursos jurídicos. 2014. 108 f. Dissertação (Mestrado em Direitos e Garantias Fundamentais) – Faculdade de Direito de Vitória, Vitória, 2014.

ADORNO, Sérgio. Os aprendizes do poder: o bacharelismo liberal na política brasileira. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.

ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Ensinar, aprender, apreender e processos de ensinagem. In.: ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos; ALVES, Leonir Passate (Org.). Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Santa Catarina: Univille, 2006. Cap. 1.

ANDRADE, Valdeciliana da Silva Ramos; FRANCISCHETTO, Gilsilene Passon Picoretti. Intervenção social como estratégia de ensino: a produção de sentidos em Direitos Humanos. In: MIGUEL, Paula Castello; OLIVEIRA, Juliana Ferrari de; BUSSINGUER, Elda Coelho de Azevedo (Org.). Estratégias participativas no ensino jurídico. Curitiba: CRV, 2015. p. 37-52.

BITTAR, Eduardo C. B. Estudos sobre ensino jurídico: pesquisa, metodologia, diálogo e cidadania. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2006.

CNE/CES – Conselho Nacional de Educação/ Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES n. 9, de 29 de setembro de 2004. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rces09_04.pdf>. Acesso em: 18 jan. 2021.

CASTRO-GÓMES, Santiago. Decolonizar la universidad: la hybris del punto cero y el diálogo de saberes In: CASTRO-GÓMES, Santiago GROSFOGUEL, R. (Ed.). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central; Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos; Pontificia Universidad Javeriana; Instituto Pensar, 2007. p. 79-91.

DANTAS, San Tiago. A educação jurídica e a crise brasileira. Rio de Janeiro: José Olímpio, 1955.

FRANCISCHETTO, Gilsilene Passon Picoretti. As tendências pedagógicas e sua utilização no ensino do Direito. In FRANCISCHETTO, Gilsilene Passon Picoretti. Um diálogo entre ensino jurídico e pedagogia. Curitiba: CRV, 2011. p. 11-34.

FREIRE, Paulo. Cartas à Guiné Bissau: registros de uma experiência em processo. 4ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

FREIRE, Paulo. Pedagogia dos sonhos possíveis. São Paulo: Paz e Terra, 2014.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 47. Ed. Petrópolis: Vozes, 2005.

GIROUX, Henry. Paulo Freire e a Política de Pós-Colonialismo. In: MCLAREN, Peter; LEONARD, Peter; MOACIR, Gadotti (Orgs.). Paulo Freire: Poder, Desejo e Memórias da Libertação. Porto Alegre: ArtMed, 1998.

LOPES, Antonia Osima. Aula expositiva: superando o tradicional. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro (Org.). Técnicas de ensino: Por que não? São Paulo: Papirus, 1991, p. 35-48.

MASETTO, Marcos Tarciso. O professor na hora da verdade: a prática docente no ensino superior. São Paulo: Avercamp, 2010.

MELO, Alexandre Campos. Ensino jurídico no Brasil e a necessidade de reformulação de práticas pedagógicas. In: PESSOA, Flávia Moreira Guimarães (org.). Reflexões sobre a docência jurídica. Série Estudos de Metodologia. Volume 1. Aracaju: Evocati, 2013.

OLIVEIRA, Luis Fernandes de; CANDAU, Vera Maria Ferrão. Pedagogia decolonial e educação antirracista e intercultural no Brasil. Educação em Revista. Belo Horizonte, n. 01, v. 26, p. 15-40, abr. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982010000100002

PENNA, Camila. Paulo Freire no pensamento decolonial: um olhar pedagógico sobre a teoria pós-colonial sobre a teoria pós-colonial latino-americana. Revista de Estudos & Pesquisas sobre as Américas, Brasília, v. 8, n. 2, p. 181-199, 2014. DOI: https://doi.org/10.21057/repam.v8i2.12609

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade, poder, globalização e democracia. Novos Rumos, ano 17, n.47, 2002.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. In: LANDER, E. (Org.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas Latinoamericanas. Buenos Aires: Clacso, 2005. p. 227-277.

RESTREPO, Eduardo; ROJAS, Axel. Inflexión decolonial: fuentes, conceptos y cuestionamientos. Popayán: Samava, 2010.

SANTOS, André Luiz Lopes dos. Ensino jurídico: uma abordagem político-educacional. Campinas: Edicamp, 2002.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A gramática do tempo: para uma nova cultura política. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro; RESENDE, Lúcia Maria Gonçalves de; FONSECA, Marília. Aula universitária e inovação. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro. CASTANHO, Maria Eugênia L. M. (orgs.). Pedagogia universitária: a aula em foco. Campinas: Papirus, 2000.

WALSH, Catherine. Pedagogías decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Quito: Abya Yala, 2013.

Published

2023-05-05

How to Cite

PINHEIRO, P. T. LEGAL COURSES: ANALYSIS OF HUMANISTIC FORMATION FROM THE PAULO FREIRE PERSPECTIVE. Journal of Law Studies, Itajaí­ (SC), v. 28, n. 1, p. 158–177, 2023. DOI: 10.14210/nej.v28n1.p158-177. Disponível em: https://periodicos.univali.br/index.php/nej/article/view/17300. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos