THE INDIGENOUS PEOPLES' RIGHT TO EDUCATION AND CULTURAL PRESERVATION: PROMOTING CITIZENSHIP IN BRAZIL FROM A MULTI-LEVEL AND INTERDISCIPLINARY NORMATIVE PERSPECTIVE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14210/nej.v30n2.p237-255

Keywords:

Right to education, Culture, Citizenship, International Human Rights Law, Indigenous peoples

Abstract

Contextualization: Within the framework of the United Nations Sustainable Development Goals, specifically SDG 10 (Reduced Inequalities), SDG 16 (Peace, Justice and Strong Institutions) and SDG 4 (Quality Education), the issue of enforcing indigenous peoples' right to education and cultural preservation emerges.

Objectives: The article aims to discuss the inclusion of the study of indigenous history and culture in the official curriculum as a mechanism for promoting citizenship since the publication of Law No. 11,645/2008, which establishes the mandatory inclusion of the theme “Afro-Brazilian and Indigenous History and Culture” in the curriculum structure of schools in Brazil. In this field, the adoption of Eurocentric approaches and a perspective of forced cultural assimilation emerges as a problem, as they do not contribute to the realization of indigenous peoples' rights to education and imply damage to the process of promoting citizenship.

Method: Darcy Ribeiro's approach is used as a theoretical-methodological reference, his contributions to the formation of the Brazilian people based on the analytical category of ethnic transfiguration. In the field of constitutional pedagogy, the analytical perspective falls within the concept of the Constitution of pluralism, based on the Häberlian approach of the open society. It highlights the heuristic potential of this category in conjunction with constitutional pedagogy as a mechanism for democratising interpretation in the field of constitutional law with the participation of interlocutors and experts from the field of indigenous peoples' rights.

Results: Presents the results of the CAPES project, PrInt Internationalisation Programme, which indicated the need to construct guiding documents for the purposes of realising the right to education and shaping a public policy aimed at preserving indigenous cultures.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Creusa de Araújo Borges, Universidade Federal da Paraíba

Professora Titular da Universidade Federal da Paraíba (UFPB), vinculada ao Departamento de Direito Privado. Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ciências Jurídicas e do Programa de Pós-Graduação em Ciência Política e Relações Internacionais da UFPB. Membro da Diretoria do CONPEDI. Doutora em Sociologia pela Universidade Federal de Pernambuco. Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/9110772207676034.

References

BRASIL. Resolução nº. 5, de 17 de dezembro de 2018, institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Direito. Conselho Nacional de Educação, Ministério da Educação. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2018-pdf/104111- rces005-18/file. Acesso em: 23 set. 2023.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Plano Nacional de Educação. Brasília – DF. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011- 2014/2014/Lei/L13005.htm. Acesso em: 22 set. 2023.

BRASIL. Lei Federal nº 11.645/2008. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade de temática “História e Cultura Afro-brasileira e Indígena”. Brasília – DF. Acesso em: 18 set. 2023.

BRASIL. Resolução nº 01, de 17 de março de 2004, a qual institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-brasileira e Africana. Brasília – DF. Acesso em: 12 set. 2023.

BRASIL. Lei Federal nº 10.639/2003. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e cultura Afro-brasileira” e dá outras providências. Brasília – DF. Acesso em: 26 set. 2023.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: pluralidade cultural, orientação sexual. – Brasília: MEC/SEF, 1997. Acesso em: 28 set. 2023

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, Lei n. 9394/96, de 20 de dezembro. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/70320/65.pdf. Acesso em: 23 out. 2023.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Senado Federal. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 20 out. 2023.

BORGES, Maria Creusa de Araújo. O reconhecimento do direito dos povos indígenas à consulta étnica: delineamentos internacionais. In: MARCOS, Henrique; MENEGUETTI, Luciano; OLIVEIRA, Paulo Henrique Reis de (Orgs.). A expansão sistêmica do Direito Internacional: Liber Amicorum Professor Wagner Menezes. Belo Horizonte: Arraes Editores, 2023.

CARDOSO, Thiago Mota; GUIMARÃES, Gabriella Casimiro (Orgs.). Etnomapeamento dos Potiguara da Paraíba. Brasília: FUNAI/CGMT/CGETNO/CGGAM, 2012.

CIDH. Informe nº 40/04, Caso 12.053, Comunidades Indígenas Mayas Del Distrito de Toledo (Belice), 12 de octubre, 2004. 22 out. 2023.

Corte IDH. Caso del Pueblo Saramaka Vs. Surinam. Excepciones Preliminares, Fondo, Reparaciones y Costas. Sentencia de 28 de noviembre. Serie C nº 172, 2007. 21 out. 2023.

HÄBERLE, Peter. Hermenêutica constitucional: a sociedade aberta dos intérpretes da constituição: contribuição para a interpretação pluralista e “procedimental” da constituição. Tradução de Gilmar Ferreira Mendes. Sergio Antonio Fabris Editor: Porto Alegre, 1997.

IBGE. Censo demográfico 2022. Indígenas: primeiros resultados do universo. Rio de Janeiro: IBGE, 2023. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/index.php/biblioteca-catalogo?view=detalhes&id=2102018. Acesso em: 16 out. 2023.

JIMÉNEZ, Elsa Vega. José Martí: Instrucción y Educación. Cuba: Pueblo Y Educación, 1999.

OIT. Convenção sobre Povos Indígenas e Tribais em Países Independentes [Convenção 169]. 27 junho de 1989. Disponível em: https://www.oas.org/dil/port/1989%20Conven%C3%A7%C3%A3o%20sobre%20Povos%20Ind%C3%ADgenas%20e%20Tribais%20Conven%C3%A7%C3%A3o%20OIT%20n%20%C2%BA%20169.pdf. Acesso em: 22 out. 2023.

ONU. Incheon Declaration and framework for action for the implementation of sustainable development goal 4. Fórum Mundial de Educação, Incheon, entre 19 e 22 de maio, 2015. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656. 24 out. 2023.

ONU – Organização das Nações Unidas. Declaração das Nações Unidas sobre os Direitos dos Povos Indígenas, 2007. Disponível em: https://www.acnur.org/fileadmin/Documentos/portugues/BDL/Declaracao_das_Nacoes _Unidas_sobre_os_Direitos_dos_Povos_Indigenas.pdf. Acesso em: 22 out. 2023.

RIBEIRO, Darcy. O povo brasileiro: a formação e o sentido do Brasil. 3. ed. São Paulo: Global, 2015.

RIBEIRO, Darcy (org.). Universidade de Brasília: projeto de organização, pronunciamento de educadores e cientistas e Lei n. 3998, de 15 de dezembro de 1961. Brasília, DF: UnB, 2011.

RIBEIRO, Darcy. O Brasil como problema. Brasília, DF: UnB, 2010.

UNESCO. Constitution of the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Adopted in London on 16 November, 1945. Disponível em: http://www.unesco.org/new/unesco/about-us/who-we-are/history/constitution/ Acesso em: 19 out. 2023.

VALADÉS, Diego (org.). Conversas acadêmicas com Peter Häberle. Tradução de Carlos dos Santos Almeida. São Paulo: Saraiva, 2009.

Published

2025-08-30

How to Cite

DE ARAÚJO BORGES, Maria Creusa. THE INDIGENOUS PEOPLES’ RIGHT TO EDUCATION AND CULTURAL PRESERVATION: PROMOTING CITIZENSHIP IN BRAZIL FROM A MULTI-LEVEL AND INTERDISCIPLINARY NORMATIVE PERSPECTIVE. Journal of Law Studies, Itajaí­ (SC), v. 30, n. 2, p. 237–255, 2025. DOI: 10.14210/nej.v30n2.p237-255. Disponível em: https://periodicos.univali.br/index.php/nej/article/view/20128. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos